Afbeelding
Pixabay

Containers vaker legen en handhaving om dumpen papierafval tegen te gaan

3 februari 2021 om 18:00 Natuur en milieu

AMSTELVEEN Sinds het begin van de coronacrisis zijn ook Amstelveners steeds meer spullen online gaan bestellen, die meestal worden bezorgd in een kartonnen doos. Hierdoor is de hoeveelheid oud papier en karton flink toegenomen. Ondergrondse papiercontainers raken daardoor sneller vol, of raken verstopt door inworp van niet goed plat gemaakte dozen. Om verstopping tegen te gaan, test de gemeente al een speciale kartonklep. Daarnaast kan een boete van minimaal 95 euro opgelegd worden voor het dumpen van afval naast containers. Toch ligt er nog steeds vaak oud papier en karton naast papiercontainers. Niet alleen bij ondergrondse papiercontainers leidt de grote hoeveelheid karton tot problemen, ook Amstelveners met een eigen papiercontainer merken vaak dat die al ruim vóór de vierwekelijkse leging vol zit.

De Partij van de Arbeid vroeg het college van B en W hoe groot de toename van de hoeveelheid papier- en kartonafval is en hoe de gemeente daarmee omgaat.

TIJDIG LEGEN In 2020 werd in totaal via de containers en het Afvalbrengstation 4.065 ton papier en karton ingezameld. Dat is 133 ton, oftewel circa 15 vrachtauto’s, meer dan 2019. Bij het Afvalbrengstation nam vooral het aantal grote kartonnen dozen toe. Karton is volumineuzer dan papier en daarom zijn containers nu eerder vol dan enkele jaren eerder. De ondergrondse containers worden geleegd zodra ze vol zijn en dat gebeurt nu dus vaker. Het legen is door Afvalbeheer uitbesteed aan een extern bedrijf. In het contract staat dat ze tijdig geleegd moeten worden. Sommige containers worden daardoor vaker geleegd dan andere, afhankelijk van het aanbod van papier en karton, de afmeting van de container en de locatie. Als Afvalbeheer door geeft dat een container vol is of vol begint te raken, dient deze binnen 4 uur geleegd te worden. Het legen van de ondergrondse papier/kartoncontainer wordt in 2021 opnieuw aanbesteed. Daarbij wordt extra aandacht gegeven aan het tijdig legen van containers want dat kan beter, vindt de gemeente.

BIJPLAATSING Afval dat naast ondergrondse papiercontainers ligt, wordt meegenomen door een van de drie gemeentelijke servicevoertuigen die van maandag tot en met vrijdag dagelijks door Amstelveen rijden om de ondergrondse containerlocaties te controleren. Sinds 9 januari rijdt er ook op zaterdag een servicewagen om bijplaatsingen weg te halen. Dit voertuig rijdt een vaste route langs containers waarover in 2020 meldingen over bijplaatsingen zijn geweest. Ook afval geplaatst naast andere containers langs de route wordt meegenomen. Binnenkort gaat Afvalbeheer ook op zondag bijplaatsingen weghalen. Voor deze extra schoonmaakrondes in het weekend heeft de gemeenteraad bij wijze van pilot voor het jaar 2021 budget beschikbaar gesteld. In de loop van het jaar kan besloten worden over het vervolg inclusief structurele dekking van de kosten via het tarief.

HANDHAVING Bijplaatsingen worden direct meegenomen, want een schone buitenruimte zorgt voor minder snelle vervuiling en is een belangrijke factor voor een prettige leefomgeving, zegt de gemeente. Indien de medewerkers zien dat er kartonnen dozen naast een container staan met adressen, dan worden direct de BOA’s (buitengewoon opsporingsambtenaar) van Handhaving geïnformeerd. Die gaan kijken of er een boete kan worden uitgedeeld. In 2020 werden door de BOA’s 188 processenverbaal uitgeschreven en 72 officiële waarschuwingen gegeven. Inwoners kunnen ook meldingen doen via de website van de gemeente of telefonisch via het algemene nummer van de gemeente. Deze meldingen worden meestal nog dezelfde dag nagereden, afhankelijk van het tijdstip van de melding. Binnenkort komt er een app die melden vergemakkelijkt.

BEDRIJVEN De PvdA kreeg signalen dat niet alleen particulieren gebruik maken van ondergrondse papiercontainers, maar dat ook bedrijven uit de omgeving er gebruik van maken. Dat is echter niet toegestaan. Bedrijven dienen hun papier/karton af te laten voeren via een commercieel bedrijf of een contract afsluiten met Afvalbeheer, zodat ze het papier/karton tegen betaling kunnen brengen bij het Afvalbrengstation. Bij een aantal ondergrondse papier/kartoncontainers in de nabijheid van een winkelgebied bestaat het vermoeden dat deze oneigenlijk gebruikt worden. De bedrijven daar worden erop aangesproken. Als het vermoeden blijft bestaan kan er worden gehandhaafd.

OPVOUWEN Om te zorgen dat papier- en kartonafval correct wordt afgevoerd, wordt het als bijgeplaatst afval meegenomen karton via nascheiding uit het grof afval gehaald en als karton verwerkt. Er wordt steeds minder papier en meer karton aangeboden. Inzamelen via de ondergrondse containers geeft vaak verstopping omdat de kartonnen dozen voor de inworp niet goed opgevouwen of klein gemaakt worden en blijven steken. Daarom zijn er bij de ondergrondse containers pictogrammen op de grond gespoten die inwoners in het Nederlands of het Engels uitleg geven hoe een kartonnendoos goed moet worden opgevouwen voordat deze wordt ingeworpen.

Door technische aanpassing aan de bovenhuisjes van de ondergrondse containers voor papier en karton kunnen verklemmingen worden voorkomen. De kosten zijn geschat op 100.000 euro voor alle 227 ondergrondse papier/karton containers. De gemeente overweegt deze aanpassing bij alle of een deel van de containers te doen. Hiervoor is echter geen dekking binnen Afvalbeheer. Omdat het probleem in veel gemeenten speelt, neemt Amstelveen deel aan landelijk overleg met onder andere de Koninklijke vereniging voor Afval- en Reinigingsmanagement (NVRD) om samen met andere gemeenten te kijken hoe de inzameling van met name karton kan verbeteren.

MINICONTAINER De (mini)container voor woningen is niet verplicht. Ook die worden tijdens de ophaaldag vaker aangeboden dan circa 1 jaar geleden, meldt de gemeente. Huishoudens kunnen gratis een tweede (mini)container voor papier/karton aanvragen via het Klant Contact Centrum van de gemeente. Deze wordt gratis thuis afgeleverd. Zij kunnen daarnaast ook gebruik maken van ondergrondse papier/kartoncontainers of het Afvalbrengstation.

Momenteel overweegt de gemeente om de minicontainers voor papier en karton vaker te legen. Nu is dat eens per 4 weken maar het is mogelijk om ze bijvoorbeeld tijdelijk eens per 2 weken te legen. Dit brengt extra kosten met zich mee omdat de capaciteit van chauffeurs en voertuigen van Afvalbeheer is afgestemd op het huidige inzamelschema. Er is binnen de eigen organisatie geen extra voertuig beschikbaar dat via zijbelading papier/karton kan inzamelen. De kosten voor extra inzamelrondes via een externe partij voor een periode van drie maanden worden geraamd op 130.000 euro. Dit bedrag kan niet gedekt uit de kostendekkende exploitatie en op dit moment vindt de gemeente het probleem nog niet groot genoeg om dit te dekken uit het Corona-noodfonds.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie