D66-raadslid Saloua Chaara
D66-raadslid Saloua Chaara PR

D66: Expertmeeting ‘Inclusief onderwijs in Amstelveen? Yes we Can!’

26 december 2020 om 14:12 Onderwijs

AMSTELVEEN D66 Amstelveen wil dat er meer gebeurt om kinderen met een speciale onderwijsbehoefte op een reguliere school te houden. Daarom organiseert de partij voor donderdag 7 januari een online gesprek hierover met schoolbesturen, samenwerkingsverbanden, schooldirecteuren, leraren en internbegeleiders/ zorgcoördinatoren. Ook D66 Tweede Kamerlid Paul van Meenen, gemeenteraadsleden en de Amstelveense wethouder jeugd en onderwijs, Frank Berkhout, sluiten aan.

INCLUSIEVER ONDERWIJS In Amstelveen is er een aantal mooie initiatieven voor leerlingen die moeilijk aansluiting vinden op school zoals Digibende, Elementra op de School of Understanding en de trajectbegeleiding die middelbare scholen bieden. Toch vindt D66 raadslid Saloua Chaara dat kinderen met bijvoorbeeld autisme, een chronische ziekte of een lichamelijke beperking, nog te veel door scholen worden doorverwezen naar een andere school. Chaara: “Reden hierachter is vooral dat scholen verwachten niet aan ondersteuningsbehoeften van leerlingen te kunnen voldoen. In enkele gevallen speelt ook angst voor het oordeel van de onderwijsinspectie een rol. Want de inspectie kijkt naar resultaten en slagingspercentages en een leerling met een ondersteuningsbehoefte zou onder gemiddeld kunnen scoren.”

Zeer recent liet onderzoek van het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap zien dat ongeveer de helft van de scholen in het primair onderwijs en 70% van de scholen in het voortgezet onderwijs weleens doorverwijst naar een andere school omdat de behoeften van leerlingen niet goed aansluiten bij het aanbod van de scholen.

Het speciaal onderwijs naar het regulier onderwijs brengen Volgens Chaara moeten kinderen naar de school kunnen gaan waar ze het best tot hun recht komen. Soms is dit het speciaal onderwijs, maar dit moet wat haar betreft meer mogelijk zijn in het regulier onderwijs. Nu is het nog te vaak zo dat het aanbod van scholen - in plaats van de specifieke behoeften van leerlingen - leidend is. Want wanneer de behoeften van leerlingen niet goed aansluiten bij het aanbod van scholen, is de kans groot dat leerlingen –buiten de eigen omgeving - naar het speciaal onderwijs moeten zoals de Bloeiwijzer in Amstelveen, de Pionier in Duivendrecht of de Praktijkschool in Uithoorn.

Saloua: “Dit kan anders. We moeten veel meer uitgaan van wat leerlingen nodig hebben en daar onderwijsaanbod op afstemmen in plaats van andersom. Natuurlijk vraagt dit veel van scholen en moeten we ze hier goed bij helpen. Bijvoorbeeld door het speciaal onderwijs letterlijk naar het regulier onderwijs te brengen. De Bloeiwijzer en de Praktijkschool in Uithoorn zijn prachtige scholen met veel expertise, ervaringen en innovatiekracht. Als we deze scholen nu eens meer op reguliere inzetten om kinderen met een extra behoefte te ondersteunen, dan maakt dit al echt verschil.”

EXPERTMEETING Het programma van de expertmeeting ‘Inclusief onderwijs in Amstelveen? Yes we Can!’ is te vinden op amstelveen.d66.nl/ Chaara: “Vanuit het onderwijs krijgen we veel enthousiaste reacties over de bijeenkomst. Wat ons betreft is de expertmeeting een eerste stap om in 2021 wezenlijke stappen te zetten naar inclusiever onderwijs in Amstelveen!”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie