Stelling 4: 'tram 5 en Amsterdam CS'

20 maart 2018 om 13:31 Verkiezingen/nieuws

AMSTELVEEN Met de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart is het wel zo prettig als je weet wat je moet kiezen. Het Amstelveens Nieuwsblad heeft de afgelopen weken volop aandacht besteedt aan deze gemeenteraadsverkiezingen. In Amstelveen doen dit jaar tien partijen mee. VVD, D66, PvdA, GroenLinks, CDA, Burgerbelangen Amstelveen, SP, ChristenUnie, Ouderen Combinatie Amstelveen en Actief voor Amstelveen. Zij konden reageren op 6 lokale stellingen in 200 woorden (of minder). Een aantal heeft in de krant gestaan; de volledige beantwoordingen staan nu ook op de site.

De vierde stelling luidt:

'Tram 5 en buslijnen moeten naar Amsterdam CS blijven rijden'

ChristenUnie: EENS

De ChristenUnie vindt dat Amstelveners op een eenvoudige en snelle wijze Amsterdam Centraal moeten kunnen bereiken. Voor de Amstelveenlijn komt er op het nieuwe station Zuid een goede en snelle overstap naar de Noord-Zuidlijn. Voor Amstelveners die in de buurt van de Amstelveenlijn wonen blijft Amsterdam CS daardoor goed bereikbaar. Maar ook andere delen van Amstelveen moeten een snelle en directe verbinding met Amsterdam Centraal behouden. Het is daarom belangrijk dat voldoende buslijnen na de opening van de Noord/Zuidlijn en later de Amstelveenlijn direct blijven rijden naar Amsterdam CS. 

CDA: EENS

Er moeten goede busverbindingen blijven bestaan rechtstreeks naar Amsterdam CS. Om met de tram het Centraal Station te bereiken moet je overstappen op station Zuid. Voor ouderen moet deze overstap veilig en makkelijk gemaakt worden

VVD: ONEENS

De besluitvorming over deze lijnen heeft reeds geruime tijd geleden plaatsgevonden op basis van diverse studies en is door de vervoerregio Amsterdam (VRA) vastgesteld en geldt voor het GVB en alle andere concessiehouders. 
Lijn 5 blijft ook tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn gewoon haar traject volgen, maar vanaf 22 juli wel nog naar het Leidseplein, maar dan via de Marnixstraat naar de Westergasfabriek.

PvdA: ONEENS

Tram 5 zal na intrede van de Noord/Zuidlijn nog steeds naar het Museumplein en Leidseplein rijden. Hier komt ook nog eens de Jordaan en de Westergasfabriek bij. De Noord/Zuidlijn is een betere optie om naar Amsterdam CS te reizen, de reistijd is namelijk 8 minuten sneller. Het doorrijden van tram 5 naar Amsterdam CS heeft daarom niet meer onze prioriteit.


OCA: EENS

Dit zouden wij heel graag willen, alleen ook hier betreft het een regionale aangelegenheid, waar wij als Amstelveense partij, weinig hebben in te brengen. Maar wij willen een goed OV-netwerk, fijnmazig, wat het nu niet is. Om een voorbeeld te geven, Connexxion is er maar gemakshalve van uit gegaan, dat de mensen wel de fiets naar de bushalte nemen. De opmerking van de OCA was daarop: Ja hoor, onze ouderen moeten met de rollator op de fiets naar de bushalte. Hoe stelt u zich dat voor?
Ondanks deze opmerking, die wel degelijk werd opgepikt door een regioraadslid, was het te laat. Niet dat wij niet opletten, maar informatievoorziening vanuit die raad, met zeker het OV erbij, laat zwaar te wensen over. 

D66: EENS

Goede OV-verbindingen zijn belangrijk voor de bereikbaarheid en leefbaarheid, zeker bij toenemende drukte in de regio. De aanleg van de Amstelveenlijn draagt bij aan een betrouwbaar en veilig OV. Wat D66 betreft blijft Amsterdam Centraal bereikbaar met tram 5. D66 wil dat de Amstelveenlijn en tramlijn 5 in het weekend en bij grote evenementen tot later in de nacht doorrijden.
D66 wil zoveel mogelijk busverbindingen in Amstelveen behouden. Bus 199 willen we via de bestaande route laten doorrijden naar OV-knooppunt busstation Amstelveen. D66 is tegen het schrappen van bushaltes, omdat het OV daardoor minder toegankelijk wordt voor mensen die slecht ter been zijn. Bovendien neemt de totale reistijd toe door de grotere afstand naar de bushalte. Voorstellen tot wijziging van OV-lijnen dienen wat ons betreft in goed overleg met de (dagelijkse) gebruikers tot stand komen, en nieuwe verbindingen worden vraaggericht ontwikkeld.

SP: EENS

Als SP hebben we jaren gestreden tegen de verkeerde beslissingen in het OV. Eerst had Amstelveen 3 buslijnen een tramlijn en een sneltramlijn die over 3 verschillende routes naar Amsterdam CS reden. Druk gebruikte routes. Om de Noord/Zuid lijn een succes te laten worden de goed lopende lijnen van voorheen de 170 bundel, nu de 347 en de 357, ingekort tot station Zuid. Dit betekent altijd overstappen als je vanaf Amstelveen in het centrum van Amsterdam wilt komen. De SP is van mening dat OV niet alleen bedoeld moet zijn om snel van je woon op je werk bestemming te komen, waarbij de veranderingen vaak de reistijd al langer maken door de overstap. De SP vindt dat OV ook voor mobiliteit moet zorgen voor mensen die lichamelijke beperkingen hebben, of voor ouderen die slecht ter been zijn. Dan zijn overstappen niet wenselijk en horen haltes dichtbij. Dus een rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS waarbij bus en tram vaak stoppen is de enige juiste oplossing! 

GroenLinks: EENS

Er moet een snelle directe openbaar vervoerverbinding van Amstelveen naar Amsterdam CS blijven. Het lijnenplan moet zowel ruimte bieden voor snelle, doorgaande verbindingen in de regio om het openbaar vervoer voor forensen interessant te maken, als voor fijnmazigheid binnen Amstelveen om belangrijke voorzieningen per bus of tram bereikbaar te houden. Na de ombouw van de metro en tram moet er een snellere, betrouwbare en aantrekkelijke lijn liggen waarmee je zonder onhandig overstappen naar andere vervoersknooppunten en voorzieningen in de regio kunt reizen. Ook de mogelijkheid om de fiets in de tram mee te nemen moet worden uitgebreid. Tijdens de ombouwperiode is het cruciaal dat er een aantrekkelijk en snel alternatief openbaar vervoersysteem blijft zodat we reizigers niet wegjagen. 


Burgerbelangen Amstelveen: ONEENS

De Amstelveenlijn is geen eilandje, het is een schakel in het grote OV netwerk van de regio Amsterdam. Wanneer de Noord/Zuid lijn in gebruik genomen wordt, wijzigt het GVB allerlei routes en dienstregelingen, waaronder die van tram 5. Een flinke operatie: ongeveer de helft van alle bussen en trams zullen anders gaan rijden.  Het gaat bij deze stelling eigenlijk over 3 lijnen: Amstelveenlijn, bestaande metronetwerk en de Noord/Zuid lijn. Station Amsterdam Zuid wordt het station wat alles met elkaar verbindt. Het zal best even wennen zijn om over te stappen, maar Amstelveen krijgt een betere aansluiting op het Amsterdamse openbaar-vervoernetwerk, waarbij overstappen op de bus natuurlijk ook kan. Het gaat Burgerbelangen Amstelveen om meer dan openbaar vervoer; het gaat om een goede bereikbaarheid voor bewoners, ondernemers en bezoekers. Met onder andere de vele scholieren, studenten en de grote groep senioren is de behoefte aan een fijnmazig vervoersnetwerk groot. Concreet gaat het dus om voldoende haltes op loopbare afstanden, maar ook op de juiste afstemming van dienstregelingen en inzet van hoogfrequent vervangend busvervoer tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn. Een goede aansluiting op de regio is een harde noodzaak om de bereikbaarheid van en naar Amstelveen te waarborgen, ook al is dat met een overstap.
 

Joop Touw
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie