Aan Salamander ligt ook een speeltuin.
Aan Salamander ligt ook een speeltuin. CDA Amstelveen

Zorgen CDA over verloop inspraaktraject Ontwerp Verkeersbesluit Bovenkerk

28 september 2020 om 17:09 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld aan B en W over het Ontwerp Verkeersbesluit Bovenkerk. Om de verkeersdruk op de Noorddammerlaan-Legmeerdijk (hierna N-L) te verlagen is in 2018 een onderzoek gedaan. De nu gekozen variant heeft een aantal nadelen. De vragen van de CDA-fractie hebben betrekking op het proces van besluitvorming en op de mogelijkheden het plan aan te passen.

Op 12 oktober zal een ontwerp verkeersbesluit ter inzage worden gelegd dat tot gevolg zal hebben dat dagelijks meer dan 7.000 auto’s dwars door Bovenkerk zullen rijden. Het zijn de auto’s die nu over de Noorddammerlaan-Legmeerdijk rijden. Bij uitvoering van genoemd ontwerp verkeersbesluit zullen deze over de weg Salamander worden geleid. 

INSPRAAK Het CDA maakt zich zorgen over het verloop van het inspraaktraject dat tot dit voorstel heeft geleid. Voor zover de partij weet is de nu voorgestelde variant nooit genoemd in de communicatie naar bewoners over de plannen om de verkeersdruk op de N-L te verlagen. Zij is geen onderdeel geweest van het uitgevoerde draagvlakonderzoek en ook niet op een andere manier besproken met direct belanghebbenden, aldus het CDA. 

In 2018 /2019 heeft bureau Goudappel Coffeng (hierna G-C) in opdracht van de gemeente, drie varianten uitgewerkt om de verkeersdruk op de N-L te verminderen. Uitgangspunt was: zorgen dat verkeer met een bestemming buiten Bovenkerk, om Bovenkerk wordt heengeleid. De varianten waren: 1. een knip bij de Urbanuskerk in combinatie met verkeersremmende maatregelen in andere delen van Bovenkerk; 2. een knip ter hoogte van de kruising Legmeerdijk - Beneluxbaan waarbij ook de bussluis op Salamander zou vervallen, maar ook de reden om de Salamander te gebruiken voor sluipverkeer; 3. een 30-kilometerzone op de route N-L.

In variant 1 en 3 bleef de bussluis op de weg Salamander behouden. Maar tot grote verbazing van veel Bovenkerkers is een variant voorgesteld die niet door G-C is uitgewerkt. Namelijk het plaatsen van een bussluis bij de Urbanuskerk in combinatie met het weghalen van de bussluis op de weg Salamander. Hierdoor zal volgens het CDA de nu verkeersluwe Salamander veranderen in een drukke ontsluitingsweg voor niet-bestemmingsverkeer.
Het CDA stelt het college hierover de volgende vragen:
1. In hoeverre vindt het college het wenselijk om een drukke ontsluitingsweg te openen in een wijk met eengezinswoningen, waar veel gezinnen met kinderen wonen en waar wijkvoorzieningen voor deze kinderen aan de andere kant van die weg liggen?

2. Een verkeersongeluk met een kind op de Legmeerdijk was één van de aanleidingen om werk te maken van de verkeersdruk op de N-L. Hoe is bij het ontwikkelen van voorliggend ontwerpverkeersbesluit gewogen dat nu op een andere plek in de wijk voor een veel grotere groep kinderen een onveilige verkeerssituatie wordt gecreëerd? 

3. In hoeverre zal volgens B en W, het uitgangspunt van dit hele traject: voorkomen van sluipverkeer door Bovenkerk, worden behaald met deze nieuwe variant?

4. Wat is de uitkomst geweest van het draagvlakonderzoek naar de varianten die G-C heeft ontwikkeld? Hoeveel stemmen heeft elke variant gekregen in welk deel van de wijk?

5. Om welke redenen is deze nieuwe variant toegevoegd waarmee het sluipverkeer van de N-L over de weg Salamander wordt geleid, en is niet gekozen voor één van de varianten die door de verkeersdeskundigen zijn aanbevolen?

6. Op welke manier zijn direct belanghebbenden bij deze variant, zoals de ouders van kinderen in het zuidelijk deel van Bovenkerk, bewoners van het zuidelijk deel van de Legmeerdijk (voor wie de verkeersdruk niet af zal nemen) en de bewoners van de weg Salamander, geïnformeerd over het ontwikkelen van deze nieuwe variant en hebben zij daarin inspraak gehad?

7. Is het college bereid genoemd ontwerp zo aan te passen dat een goede oplossing wordt gevonden voor alle kinderen en alle andere inwoners in Bovenkerk?

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie