De hoogbouw plannen in het NEWA-project.
De hoogbouw plannen in het NEWA-project. Hoogbouwvisie, gemeente Amstelveen
Brievenbus

NEWA past niet in hoogbouwvisie

19 augustus 2020 om 07:30 Nieuwbouw

AMSTELVEEN Lezer Jos Hogenes schreef opnieuw een ingezonden brief over de bouwplannen bij Newa. 

Het Newaproject past niet in de hoogbouwvisie van Amstelveen. Die nota bevat een inventarisatie van bestaande hoogbouw en omschrijft de voorwaarden waar nieuwe hoogbouw aan moet voldoen. Nieuwe hoogbouw is in principe alleen toegestaan in één van de negen hoogbouwzones. Eén daarvan is de Sportlaan (beide zijden) tussen de Beneluxbaan en de Groenelaan, een ‘rode loper’ van de Beneluxbaan naar winkelcentrum Groenhof. 

De nota noemt echter géén locaties waar nieuwe hoogbouw concreet mogelijk is. In principe kan dus iedere ondernemer een plan indienen voor het volbouwen van een open terrein in één van de negen hoogbouwzones en afwachten hoe de gemeente zal reageren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?! 

De meeste zones zijn immers bebouwd en onderdeel van een samenhangend stedenbouwkundig geheel waar niet zomaar iets aan toegevoegd kan worden. Volgens de gemeente wordt hoogbouw alleen toegestaan als die een positieve bijdrage levert aan de directe omgeving. Hoogbouw moet passen in de bestaande stedenbouwkundige structuur en moet de leesbaarheid daarvan bevorderen. Hoogbouw moet de relatie met de straat versterken en moet in balans zijn met bestaande groen- en waterpartijen. Auto’s moeten worden opgeborgen in ondergrondse parkeervoorzieningen, want groen voert de boventoon… 

Ten slotte moet hoogbouw bestaan uit ranke slanke torens met een hoogwaardige architectuur. Aan de hand van deze voorwaarden kan worden vastgesteld dat het Newaproject aan géén van deze voorwaarden voldoet en dus niet past in de Hoogbouwvisie. Aan één voorwaarde voldoet het wel: de footprint, die moet een diagonaal hebben van max. 45 m. Het kan niet toevallig zijn dat deze maat vrijwel overeenkomt met die van de voormalige autoshowroom ter plaatse. Deze voorwaarde bevestigt mijn vermoeden dat de nota gebaseerd is op meerdere bouwinitiatieven waarvan de bevolking nog geen weet heeft (pag. 37). Het is teleurstellend dat de nota met geen woord rept over de nadelige gevolgen van hoogbouw voor de omwonenden. 

Hoogbouw, in welke vorm dan ook (op deze locatie), gaat ten koste van het woongenot, bezonning, uitzicht en de privacy van de huidige bewoners. Ook gaat de gemeente niet in op de kwaliteit van de bestaande stedenbouwkundige structuur die door invoeging van zo’n misbaksel om zeep wordt geholpen. Daarom protesteren de bewoners terecht tegen elke vorm van nieuwbouw op deze onmogelijke locatie. Zoek met elkaar naar een goede bestemming voor de showroom, verbeter de verkeersveiligheid door het aanleggen van een rotonde en vergroot de leefbaarheid door de rest van het terrein in te richten als parkje. Een waardige entree tot het winkelcentrum… Terzijde pleit ik voor het opstellen van een aanvullende nota waarin concrete locaties voor hoogbouw in hoogbouwzones en elders worden aangegeven. Locaties die stedenbouwkundig, ruimtelijk en vooral maatschappelijk haalbaar zijn. Het voorkomt een hoop narigheid.

Jos Hogenes

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie