Van links naar rechts José Haverman (schouwburg), wethouder Raat, Niels Batenburg (schouwburg), Fleur Albers (beleidsadviseur cultuur)
Van links naar rechts José Haverman (schouwburg), wethouder Raat, Niels Batenburg (schouwburg), Fleur Albers (beleidsadviseur cultuur) Anko Stoffels

Theaterseizoen Schouwburg Amstelveen begint met evenement op dak parkeergarage

6 augustus 2020 om 15:00 Evenementen

AMSTELVEEN Na maandenlange afwezigheid is het weer mogelijk om het theater te bezoeken. Schouwburg Amstelveen zet de start van het nieuwe seizoen luister bij met het evenement Het dak eraf! op de naastgelegen parkeergarage. Hiermee wil de instelling inwoners verleiden om weer een voorstelling te bezoeken. De schouwburg hoopt met het evenement, een nieuw marketingsysteem en noodzakelijke aanpassingen aan het entreegebied, een nieuw publiek te bereiken.

PROMOTIE De gemeente Amstelveen steunt de Schouwburg met een garantiesubsidie van 38.450 euro. Door de onzekerheden rond de coronamaatregelen heeft de Schouwburg Amstelveen geen promotie kunnen maken voor het komende seizoen. Nu de programmering rond is, wil zij met het evenement Het dak eraf! het culturele aanbod alsnog kenbaar maken bij het publiek en het theaterseizoen openen op een bijzondere locatie, namelijk het dak van de naastgelegen parkeergarage.

“Een gevarieerd cultureel aanbod is juist in deze tijden dat Amstelveners minder op reis gaan en hun vrijetijdsbesteding dichterbij huis zoeken van groot belang voor de stad”, zegt wethouder Herbert Raat (cultuur). “Dit vernieuwende evenement waarbij de schouwburg op creatieve wijze de schade door de coronacrisis teniet wil doen, juichen wij toe. De tijd is veranderd en voorstellingen worden niet alleen meer binnen de muren van het theater aangeboden.”

INVESTEREN Maar er is meer nodig om nieuw en breder publiek te trekken en te behouden. Daarom wilde schouwburg investeren in een nieuw marketingsysteem, het Smart Marketing Platform. Hiermee krijgt de instelling meer inzicht in haar bezoekers, zodat zij het publiek beter leert begrijpen, bereiken en van dienst kan zijn. Verder zijn er voor de anderhalvemetersamenleving aanpassingen nodig aan het entreegebied. Schouwburg Amstelveen wil haar publiek daarmee het vertrouwen geven dat theaterbezoek weer verantwoord is en maakt het bezoek dan ook zo aangenaam mogelijk.

ONZEKERHEID Door de coronacrisis zijn de inkomsten uit kaartverkoop, horeca en verhuur bij de schouwburg weggevallen. Daarnaast is lang onzekerheid geweest over de programmering voor het nieuwe theaterseizoen. Hierdoor kon geen brochure met voorstellingen worden uitgebracht en komt de kaartverkoop nu pas op gang. Ook voor komend seizoen staat de instelling voor (financiële) uitdagingen. Door de anderhalve meter maatregel is de capaciteit van de schouwburg met 70 procent gedaald.

'HET DAK ERAF!' Het evenement vindt, onder voorbehoud van de benodigde vergunning, plaats van 1 tot 6 september. Er staan zowel middagvoorstellingen voor kinderen als avondvoorstellingen voor jongeren en volwassenen gepland.

In de loop van volgende week is het programma te vinden op de website van de schouwburg.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie