Eerste rit met 15G testtram op het traject tussen stadshart en Opstelterrein.
Eerste rit met 15G testtram op het traject tussen stadshart en Opstelterrein. Gé Dubbelman

Nieuwe 15G tram: vergunning om reizigers te vervoeren en eerste testrit in Amstelveen

16 juli 2020 om 14:46 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Voordat aan het eind van dit jaar op de vernieuwde Amstelveenlijn, lijn 25, de dienstregeling in gaat met reizigers in de nieuwe 15G trams, wordt er nog uitvoerig getest op de Amstelveenlijn zelf. Dat gebeurt door het indienstellingsteam van de Amstelveenlijn, tijdens de ‘test- en oefenperiode’. 

Gisteren werd er al een rit gemaakt met de nieuwe tram naar het nieuwe opstelterrein in de Legmeerpolder. Stapvoets ging de tram op weg naar Westwijk voor het testen van de bovenleiding en de haltes. Het was voor het eerst sinds 3 maart 2019 dat er weer een tram reed op het zuidelijk deel van de Amstelveenlijn.

Het GVB heeft maandag 13 juli de vergunning voor de ingebruikname van de nieuwe 15G trams ontvangen. Deze zogenoemde Indienststellingsvergunning is verleend door de afdeling Metro en Tram van de gemeente Amsterdam. Het gaat hier om de vergunning voor niet-gekoppeld rijden met de 15G tram. De vergunningaanvraag voor gekoppeld rijden (twee trams aan elkaar gekoppeld) loopt nog. Dit is een apart traject. 

De nieuwe 15G trams komen van de Spaanse fabrikant CAF. De aankoop gebeurt met subsidie van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Het voertuig voldoet aan alle wettelijke toelatingseisen zoals die gesteld worden in de Wet lokaal spoor. Met deze vergunning kan het GVB nu ook reizigers gaan vervoeren met de nieuwe 15G tram.
Inmiddels zijn er 11 nieuwe 15G trams in Nederland. Ze blijven de komende periode druppelsgewijs binnenkomen. Mogelijk gaat het GVB al voor de ingebruikname van de Amstelveenlijn een aantal nieuwe 15G trams op andere, bestaande lijn(en) in Amsterdam inzetten.

In Amstelveen zullen de trams voorlopig nog leeg langs de perrons rijden tijdens de testritten. In december moet de Amsteltram dan officieel gaan rijden.

De Indienststellingsvergunning is binnen. Van links naar rechts: Erik Bouma, Hoofd Vergunningen, Toezicht en Handhaving bij Metro en Tram, gemeente Amsterdam. Esther Tolner, Projectmanager 15G, GVB Vincent de Graaff, manager GVB Activa
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie