Afbeelding
René de Leeuw

Bestuurders uit regio Schiphol: 'Geen draagvlak voor Luchtvaartnota'

23 juni 2020 om 17:20 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN De Luchtvaartnota van het kabinet kan in de huidige vorm niet rekenen op regionaal draagvlak. Vier provincies en 56 gemeenten in de Schipholregio waaronder Amstelveen, hebben dit dinsdag in een gezamenlijke reactie aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) laten weten.

In de nota doet de minister voorstellen voor de Nederlandse luchtvaart tot 2050. Mogelijkheden voor groei worden daarbij gekoppeld aan 'minder hinder'. De minister gaat ervan uit dat als de luchtvaart steeds stapjes vooruit zet met lawaaibeperking en schoner en veiliger vliegen, er tot 2050 ‘gematigde groei’ mogelijk is.

UIT BALANS De provincies en gemeenten verenigd in het BRS (Bestuurlijke Regie Schiphol) zien veel knelpunten in de ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050. Er lijkt gekozen te worden voor groei zonder dat de randvoorwaarden zijn vastgesteld. Daarmee lijkt de afweging tussen groei en leefbaarheid volgens de BRS uit balans. Zo wordt gesproken over groei onder voorwaarden, terwijl veel bestaande knelpunten nog niet zijn opgelost. Dit is precies een van de zorgen die de gemeente Amstelveen eerder al heeft geuit in haar standpunt over de toekomst van Schiphol (Position Paper).

SIMPLISTISCH De BRS heeft op tal van punten kritiek op de nota. 'Het kabinet hanteert de simplistische benadering dat hinder één op één kan worden opgelost met stillere en schonere vliegtuigen. De ervaring laat juist zien dat die redenering niet klopt als er tegelijkertijd een toename is van het aantal vluchten. Juist de toename in intensiteit en het gebrek aan rustmomenten bleek het grote zorgpunt in de omgeving. Hier gaat de nota niet op in. Ten aanzien van de nachtvluchten lijkt er alleen gestuurd te worden op vermindering. Maar als de resterende vluchten worden uitgevoerd met zwaardere vliegtuigen is het zeer de vraag of het doel, meer rust in de nacht, wordt gerealiseerd. Er zijn ook andere opties zoals een nachtsluiting. Waarom wordt dat niet onderzocht,' vraagt de BRS in de de reactie op de Luchtvaartnota. 

SAMENHANG ONTBREEKT Het Amstelveense college van B en W vindt het belangrijk dat Schiphol in balans en op een wijze wordt ontwikkeld. “Daarvoor moeten verschillende vraagstukken en thema’s in onderlinge samenhang worden bekeken en dat ontbreekt in deze nota”, zegt wethouder Herbert Raat (Schiphol). “Het gebrek aan concrete uitwerking, samenhang en integraliteit vormt de kern van onze zorg. We willen dat Schiphol heldere, meetbare en afdwingbare doelen krijgt opgelegd die de overlast daadwerkelijk verminderen en het leefklimaat verbeteren. Eerst zien en dan geloven, is ons motto en dat geldt na het lezen van deze nota nog steeds. Wij zijn niet tegen Luchtvaart. Het vormt een belangrijk onderdeel van onze economie. Maar de verhouding tussen de luchtvaart als banenmotor en de overlast voor bewoners is uit balans. Daarom trekken wij als gemeente onder leiding van PvdA-gedeputeerde Jeroen Olthof van Noord-Holland met BRS op om dit in de Tweede Kamer aan de orde te brengen.”

GEBREKEN In de reactie op de Luchtvaartnota worden de gebreken en knelpunten die de BRS ziet uiteengezet. Nut en noodzaak, de consequenties voor de omgeving, de keuzes die daarbij worden gemaakt tussen diverse publieke belangen en de gevolgen daarvan voor het ruimtegebruik, de gezondheid en het klimaat zijn volgens de BRS niet in beeld gebracht. Ook ontbreekt inzicht in sturingsinstrumenten. Zelfs de grenswaarden waarop het kabinet wil gaan sturen, zijn niet helder. Ook wordt onvoldoende gekeken naar alternatieven voor de luchtvaart, zoals internationale treinverbindingen.

BRANDBRIEF BRS heeft deze week ook een brandbrief aan minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) gestuurd in reactie op een aanpassing in de nieuwe Omgevingswet betreffende rekenregels voor geluidsoverlast bij ruimtelijke ontwikkelingen. Lawaai veroorzaakt door luchtvaart wordt als het aan de minister ligt veel zwaarder meegeteld dan voorheen in de wet geluidhinder. Hierdoor gaat de gehele Schipholregio in feite op slot voor woningbouw. BRS wil hierover met de minister in gesprek.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie