Lillian Bo´za, directeur van het Cobra Museum, houdt een toespraak tijdens de opening. Aan de muur hangt werk van Inbar Hasson.
Lillian Bo´za, directeur van het Cobra Museum, houdt een toespraak tijdens de opening. Aan de muur hangt werk van Inbar Hasson. Lotte van den Berg

'Deze tentoonstelling laat echt zien wat voor enorm talent Amstelveen rijk is'

23 juni 2020 om 14:42 Kunst

AMSTELVEEN In het Cobra Museum werd donderdag 18 juni de 8e editie van de Amstelveen Triënnale geopend door Piet van den Heuvel, initiatiefnemer van de Triënnale, en Lillian Bóza, directeur van het Cobra Museum. Door het coronavirus kon maar een beperkt aantal genodigden komen. Gelukkig kon iedereen via de livestream alsnog de opening meekijken.

Wij spraken twee kunstenaars Inbar Hasson en Ulric Roldanus, van wie onder anderen het werk de komende maand in het Cobra Museum te bewonderen is. Onder leiding van het Cobra Museum wordt sinds 1998 de Amstelveen Triënnale georganiseerd. Deze 8e editie is een samenwerking tussen het Cobra Museum, Museum JAN en Platform C, waarbij dit jaar het Cobra Museum de enige locatie is waar de tentoonstelling te zien is.

PODIUM Onder leiding van de jury, bestaande uit Hilde de Bruijn (hoofdconservator Cobra Museum), Madeleine Heijligers (directeur Platform C) en Tomas Hillebrand (conservator Museum JAN) zijn er uit meer dan zestig inzendingen 25 kunstenaars geselecteerd. De Triënnale is bedoeld om kunstenaars die wonen en/of werken in Amstelveen een professioneel podium te bieden. Zodoende krijgt het publiek een kijkje in de wondere wereld van Amstelveense kunstenaars. "Deze tentoonstelling laat echt zien wat voor enorm talent deze gemeente rijk is aan cultuur", aldus directeur van het Cobra Museum Lilian Bóza. Voor Inbar Hasson was het de eerste keer dat zij meedeed aan de Amstelveen Triënnale: "Ik vind het ontzettend leuk en een enorme eer dat ik hier mijn werk mag tentoonstellen."

'PLANTED' In het museum hangen twee grote schilderijen van Inbar: ‘Yes we can’ en ‘Whiteflag’. Inbar staat bekend om haar bijzondere combinaties van verschillende elementen en boodschappen. "Ik heb voor deze schilderijen gekozen omdat dit project ‘Planted’, waar deze schilderijen onder vallen, het meest ontwikkelde project is dat ik heb gemaakt. En ik ben zo blij dat ik dat hier, in zo’n grote ruimte kan laten zien!"

Voor ‘Yes we can’ en ‘White flag’ heeft Inbar gebruik gemaakt van werk dat zij al eerder had gemaakt. "Sommige dingen komen zelfs uit mijn schooltijd. Door al dat werk te ‘mixen en matchen’ zijn er weer nieuwe personages uitgekomen en zo is dit werk ontstaan."

NOMADISCH DENKEN Ulric Roldanus heeft al meerdere keren meegedaan aan de Amstelveen Triënnale. "Het is voor de meesten van ons best uitzonderlijk om in een museum te kunnen exposeren. Je werk komt hier altijd heel mooi tot zijn recht door de grote ruimte, de omgeving en het licht." Een onderliggend thema in het werk van Ulric is het ‘nomadisch denken’: een open en flexibele manier van denken die nodig is om te kunnen blijven inspelen op veranderingen in de hedendaagse samenleving. Ulric koos voor Burgers van Dhaka, dat uit twee sculpturen en het schilderij Ark van Mohammed bestaat. Het is werk met een lange geschiedenis en wat hij in delen heeft gemaakt. "Dit voorjaar heb ik Burgers van Dhaka afgerond en ik wilde het gelijk tentoonstellen."

Voor zijn werk haalt Ulric veel inspiratie uit verre reizen en andere culturen. Zo heeft hij voor dit kunstwerk inspiratie opgedaan in Bangladesh.

Lotte van den Berg

Een gedeelte van het kunstwerk ‘Burgers van Dhaka’ van kunstenaar Ulric Roldanus.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie