Afbeelding
bbA

BbA: 'Veel te verbeteren aan fietspaden'

10 juni 2020 om 15:05 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Nadat wethouder Rob Ellermeijer, op vragen van Jacqueline Solleveld (bbA), in de gemeenteraad van 27 mei had laten weten dat de fietspaden in Amstelveen goed zijn, is bbA zelf op onderzoek uitgegaan. De wethouder zei ook dat er nu al rekening wordt gehouden met een sterk toenemend gebruik van de fietspaden. Hij verwees daarbij naar de Mobiliteitsvisie, die volgens hem voldoende garanties biedt voor een toekomstbestendig fietspadennet.

Jacqueline Solleveld was maar matig tevreden. “Natuurlijk zijn er goede fietspaden, maar onze twijfels bleven, temeer omdat we zeer gedetailleerde reacties van Amstelveners kregen, die ons wezen op diverse gevaarlijke plekken, bochten, versmallingen en achterstallig onderhoud. Leden van onze fractie en het bestuur zijn toen zelf op onderzoek gegaan. Daaruit bleek dat er nog steeds gevaarlijke stukken zijn, veroorzaakt door losse tegels, verzakkingen en onoverzichtelijke bochten.” Bij het onderzoek beperkten de bbA-ers zich tot de belangrijkste fietsroutes, zoals noord/zuid en omgekeerd en enkele oost/west paden. Daar ontdekten ze goede fietspaden, maar ook diverse knelpunten, verzakkingen, onduidelijkheden en verwaarloosde bestratingen.

De partij ging natuurlijk ook kijken op Amstelveens populairste fietspad, het Kazernepad langs de spoorbaan. Daar zijn veel knelpunten en het is begrijpelijk dat de gemeente wacht tot de overkapping van de A9 bij het Oude Dorp is aangelegd en de nieuwe fietsroute naar Amsterdam is vastgesteld. Jacqueline Solleveld: “Maar dat ontslaat de gemeente niet van de plicht te zorgen voor veilige fietsdoorgangen, ofschoon sommige stukken 'onder constructie' zijn. Onze zorg is dat er nu al meer gefietst wordt, het fietsverkeer steeds diverser wordt en snelheidsverschillen steeds groter worden, waardoor het op de fietspaden niet alleen drukker wordt maar ook onveiliger.”

In het met talrijke gefotografeerde voorbeelden verluchte bbA-praktijkonderzoek, wordt gesteld dat zelfs de nieuwste fietspaden breder moeten. Bij eenrichtingsverkeer tenminste een halve meter en bij verkeer in twee richtingen zelfs een meter. Jacqueline Solleveld: “De ANWB verwacht door de coronacrisis een veranderende mobiliteit in het algemeen. Bovendien zie je nu al steeds meer typen fietsen, die hun ruimte opeisen. Zoals bakfietsen, transportfietsen, driewielers, lig- en vouwfietsen, fietsen met aanhangkarren, snelle en supersnelle elektrische fietsen en zelfs elektrische steps.“ Het volledige praktijkonderzoek van bbA is te lezen via fietspaden.

Afbeelding
Losliggende tegels.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie