Afbeelding
Eigen foto

Amstelveen begint pilot met laadpalen voor groene stroom

2 juni 2020 om 11:45 Natuur en milieu

AMSTELVEEN Vattenfall, MRA-Elektrisch en elf gemeenten, waaronder ook Amstelveen en Ouder-Amstel, beginnen een pilot met groen laden. Zo’n tachtig openbare laadpunten zijn voorzien van innovatieve software die bepaalt hoe snel de elektrische auto’s laden. De hoeveelheid stroom uit zon en wind neemt toe. Dankzij slimme aansturing van de laadpunten worden de pieken en dalen in het aanbod goed benut.

De komende jaren komt een steeds groter deel van elektrische stroom uit zon en wind. De moeilijkheid is dat het aanbod van zonne- en windenergie wisselt. Op een zonnige dag waarop het hard waait is het aanbod groot, op andere momenten weer veel minder. Met groen laden bepaalt de hoeveelheid beschikbare stroom hoe snel een auto wordt opgeladen. Is er veel stroom, dan wordt de auto op maximale snelheid opgeladen. Neemt het aanbod af, bijvoorbeeld als de wind wegvalt, dan wordt de laadsnelheid tijdelijk aangepast. Zo helpen elektrische rijders mee om schommelingen in het aanbod van elektriciteit op te vangen. Het aandeel zonne- en windenergie op het elektriciteitsnet kan hierdoor blijven groeien. Gemeenten zijn enthousiast en hebben hiervoor tachtig laadpunten beschikbaar gesteld.

Dankzij software die Vattenfall heeft ontwikkeld, worden de laadpunten gekoppeld aan de onbalansmarkt voor stroom. Op deze markt voor energiebedrijven wordt precies bijgehouden hoeveel energie er wordt geproduceerd en wordt afgenomen. Elk kwartier controleert de software hoeveel elektriciteit er beschikbaar is en past de capaciteit van de laadpunten hierop aan.

E-RIJDER Om de elektrische rijder wel altijd met een volle accu op weg te laten gaan, kent het sturingssysteem restricties. Bijvoorbeeld dat er de eerste 30 minuten altijd met maximale capaciteit wordt geladen. Ook wordt de laadcapaciteit binnen een tijdsbestek van drie uur nooit meer dan 30 minuten verlaagd. Dat waarborgt dat de e-rijder vrijwel niets van het slim laden merkt. Groen laden vermijdt de periodes waar minder energie wordt geproduceerd. Juist op die momenten is de stroom duur.

Toepassing op grote schaal helpt piekbelastingen te voorkomen en verhoogt de stabiliteit van het elektriciteitsnetwerk. Het idee is dat elektrisch rijden daardoor mogelijk blijft, óók als er in 2030 twee miljoen elektrische auto’s zijn. Bovendien schept dit ruimte om duurzame energiebronnen als zon en wind op grotere schaal aan het netwerk toe te voegen, zonder dat er grote investeringen nodig zijn in het elektriciteitsnet.

NIEUWE FASE Dankzij deze innovatie worden elektrische auto’s vaker geladen met groene stroom. Daarmee gaat het elektrisch rijden een nieuwe fase in. Duurzaam laden betekent namelijk duurzamer rijden. Dat is een cruciale ontwikkeling voor de energietransitie en het behalen van doelstellingen voor luchtkwaliteit en klimaat.

Deelnemende gemeenten aan de pilot zijn behalve Amstelveen en Ouder-Amstel ook Aalsmeer, Alkmaar, Bergen NH, Edam-Volendam, Heemskerk, Huizen, Nieuwegein, Oostzaan en Zaanstad.

Informatie over slimme laadpunten is te vinden op www.groenladen.nl Meer over elektrisch rijden op de website van Vattenfall.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie