Wethouder Floor Gordon, burgemeester Tjapko Poppens en wethouder Herbert Raat in september na een gesprek met minister Cora van Nieuwenhuizen over geluidhinder van Schiphol.
Wethouder Floor Gordon, burgemeester Tjapko Poppens en wethouder Herbert Raat in september na een gesprek met minister Cora van Nieuwenhuizen over geluidhinder van Schiphol. René de Leeuw

Wethouder Raat noemt Schipholnota 'gemiste kans'

18 mei 2020 om 09:52 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Wethouder Herbert Raat is niet te spreken over de vrijdag verschenen lang verwachte luchtvaartnota van het kabinet. Hoe noemt de nota een gemiste kans.  'Helaas heeft minister Cora van Nieuwenhuizen in deze nota niet gekozen voor duidelijke grenzen aan hinderbeperking en een helder verhaal over de veiligheid. Ook in deze nota komt daar geen oplossing voor.'

De luchtvaartnota verscheen op een moment dat de luchtvaartsector vanwege het coronavirus in een diepe crisis verkeert. Wethouder Raat spreekt dan ook van een papieren werkelijkheid. 'Als volgend jaar de impact van de crisis duidelijk is dan lijkt het mij verstandig om met een nieuw kabinet een frisse start te maken en deze nota met een papieren werkelijkheid in een diepe lade te stoppen.'

LUCHTHAVEN IN ZEE Hij is vooral teleurgesteld dat de optie om de luchthaven helemaal of deels naar zee te verplaatsen niet wordt onderzocht. 'De langetermijnvisie om Schiphol of een aantal banen naar zee te verplaatsen is van tafel geveegd. Vooral D66-Kamerlid Jan Paternotte is de drijvende kracht in Den Haag om dit nou eens serieus te onderzoeken. Wij hebben hem vanuit Amstelveen hierin altijd gesteund . Overal in de wereld zijn landen aan de slag met banen in zee. Vaak met hulp van Nederlandse bedrijven. Jammer dat hier de daadkracht ontbreekt.' 

WONINGBOUWOPGAVE Hij wijst daarbij op de gigantische woningbouwopgave waar deze regio de voor komende jaren voor staat en die lastig invulbaar s vanwege beperkingen door geluidhinder en veiligheidszones rond Schiphol. 'Het verplaatsen van, in ieder geval een gedeelte, van de luchtvaart van Schiphol naar zee en Lelystad zorgt ervoor dat onze kinderen en kleinkinderen hier in de toekomst veilig en op een leefbare manier kunnen blijven wonen,' stelt hij.

DRAAGVLAK Terugdringen van de overlast is volgens Raat ook belangrijk om voldoende draagvlak voor de luchtvaartsector te houden. 'Door de snelle groei zonder duidelijke grenzen aan overlast en het niet aanpakken van overschrijdingen, zijn ook veel mensen die op zich positief staan tegenover de luchtvaart kritisch geworden.' De minister zal volgens Raat het tegengestelde bereiken van wat zij beoogt. 'Zij wil Schiphol zelfs ‘onder voorwaarden’ het komend decennium laten groeien van 500.000 tot 600.000 vluchten per jaar. In plaats van steun voor de luchtvaart en alle mensen die daar hun brood verdienen, zal het draagvlak verder afnemen en felle tegenstanders in de kaart spelen.' 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie