De laatste zes KLM Boeing 747’s verlaten eind volgende week de vloot.
De laatste zes KLM Boeing 747’s verlaten eind volgende week de vloot. René de Leeuw

Draconische maatregelen bij KLM wegens coronavirus

17 maart 2020 om 16:31 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN/SCHIPHOL Tot de zwaarst door de gevolgen van het coronavirus getroffen bedrijven behoren luchtvaartmaatschappijen. KLM is gedwongen tot draconische maatregelen. Al het personeel gaat korter werken, Jumbo Jets verlaten een jaar eerder dan bedoeld de vloot en investeringen in onder meer gebouwen staan 'on hold', inclusief het nieuwe hoofdkantoor.

In een videoboodschap aan het personeel verklaarde topman Pieter Elbers: "Mensen hebben mij al vaak gevraagd of KLM dit gaat overleven. Ik heb daarop geantwoord: Ja, KLM gaat overleven, maar dat gaat niet vanzelf." Topprioriteit is volgens Elbers om zoveel mogelijk geld binnen het bedrijf te houden door op kosten te besparen. En de ontwikkelingen gaan snel. Vrijdag kondigde de directie een reductie aan van omgerekend 1500 tot 2000 voltijdbanen en daarnaast een werktijdverkorting van 30 procent voor de KLM-werkers in Nederland. Maandag vroeg KLM voor al het personeel, zo'n 28.000 medewerkers, circa 70 procent werktijdverkorting aan. Vrijdag had Elbers het nog over een vermindering van het aantal vluchten met 30 tot 40 procent. Maandag hoopte KLM nog slechts 10 tot 20 procent overeind te kunnen houden van wat tot voor kort normaal was.

Menige luchtvaartmaatschappij wereldwijd zet de hele vloot aan de grond en stuurt medewerkers zonder betaling naar huis, maar KLM wil toch zoveel mogelijk klanten blijven bedienen en naar huis vliegen, alsmede de medewerkers, zij het beperkt, aan het werk houden. Details van de werktijdverkorting moeten nog wel met de vakbonden worden afgestemd. De regering heeft steun toegezegd aan de luchtvaartsector, inclusief KLM, maar details moeten nog worden uitgewerkt.

HOOFDKANTOOR De maatschappij zet verder 300 tot 400 miljoen euro aan investeringen voorlopig stil. Grote automatiserings- en huisvestingsprojecten zijn 'on hold' gezet, inclusief het geplande nieuwe hoofdkantoor op Schiphol-Oost dat het bestaande hoofdkantoor in Amstelveen moet vervangen. De gemeente was voor de crisis al aan het bekijken of het oude gebouw in Amstelveen tot monument kan worden uitgeroepen.

BOEING 747 KLM stoot verder versneld de nog in de vloot aanwezige zes Boeing 747 Jumbo Jets af. De uitfasering van het type was al in volle gang, maar het laatste toestel zou pas in 2021 de vloot verlaten. Inmiddels is voor eind  komende week het afscheid van het laatste zestal gepland. Het eerste toestel van de iconische 747 kwam in 1971 bij KLM in dienst. In diverse varianten was de 747 bijna de helft van haar geschiedenis het vlaggenschip in de vloot.

Op Schiphol wordt het steeds rustiger. Het aantal dagelijkse passagiers is inmiddels met zo'n 40 procent teruggelopen. De luchthaven verwacht dat dit percentage de komende weken verder oploopt.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie