Vertegenwoordigers van gemeente Uithoorn, ministerie Infrastructuur en Waterstaat, Vervoerregio Amsterdam, Metro en Tram, Dura Vermeer, gemeente Amstelveen en provincie Noord-Holland na ondertekening van het contract.
Vertegenwoordigers van gemeente Uithoorn, ministerie Infrastructuur en Waterstaat, Vervoerregio Amsterdam, Metro en Tram, Dura Vermeer, gemeente Amstelveen en provincie Noord-Holland na ondertekening van het contract. Vervoerregio Amsterdam

Aanleg tramlijn tussen Amstelveen en Uithoorn start in 2021

12 maart 2020 om 10:00 Overig

AMSTELVEEN Dura Vermeer is gekozen als aannemer voor aanleg van de Uithoornlijn tussen Westwijk in Amstelveen en het centrum van Uithoorn. Dit jaar werkt de aannemer het ontwerp en de planning uit en vinden voorbereidende werkzaamheden plaats. De daadwerkelijke bouw van de Uithoornlijn duurt circa 2,5 jaar en start in 2021. Als de tramlijn in 2023 gereed is, vindt er een uitgebreide testperiode plaats. Naar verwachting rijdt de eerste reizigerstram in 2024 van en naar Uithoorn. De aanneemsom bedraagt circa 55 miljoen euro.

Gerard Slegers, portefeuillehouder Vervoerregio Amsterdam, en Jil Ligterink, directeur Dura Vermeer Divisie Infra, hebben het contract voor de aanleg woensdag ondertekend. Slegers noemde de ondertekening een bijzonder moment voor Vervoerregio Amsterdam: "Met de Uithoornlijn, als onderdeel van de Amsteltram, ontstaat een snelle en betrouwbare openbaarvervoerverbinding tussen Uithoorn en Amsterdam. Deze eerste regionale tramverbinding is een belangrijk onderdeel van onze toekomstvisie: hoogwaardig OV voor een groeiend aantal reizigers. Bouwen kan helaas niet zonder hinder. De winnende aanpak geeft het vertrouwen dat er alles aan gedaan wordt die hinder zoveel als mogelijk te beperken."

BUSVERVOER ONDER DRUK Ook de Uithoornse wethouder Jan Hazen is blij met de komst van de Uithoornlijn: "Het busvervoer in de regio staat erg onder druk door de toenemende drukte op het wegennet. Uithoorn blijft met een tram in de toekomst het best aangesloten op Amsterdam en de regio. Dat is belangrijk voor Uithoorn, want veel van onze inwoners werken, studeren of recreëren in Amsterdam of directe omgeving."

HINDER BEPERKEN De procedure voor de aanbesteding voor de aanleg van de Uithoornlijn duurde ongeveer een jaar en werd begeleid door projectorganisatie Metro en Tram. De procedure  was gericht op het selecteren van de aanbieding met de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit. Maatregelen om de hinder voor de omgeving, het verkeer en het openbaar vervoer te beperken wogen zwaar mee in de beoordeling. Dura Vermeer werd hierop het beste beoordeeld. "Dit project is ons op het lijf geschreven," stelt directeur Jil Ligterink. "Bouwen is iets dat je samen doet, met de opdrachtgever, de partners en andere betrokkenen, zoals omwonenden, OV-bedrijven, reizigers en verkeersdeelnemers. Voor ons is het project geslaagd als we binnen tijd en budget de klus weten te klaren. Maar vooral wanneer ook de omgeving en projectpartners tevreden zijn over de realisatie."

GELUIDSCHERMEN Om de hinder voor de omgeving, het verkeer en het openbaar vervoer van Uithoorn te beperken werkt Dura Vermeer volgens een speciale aanpak. Zo kiest de aannemer bijvoorbeeld voor een aanpak waarbij geen damwanden nodig zijn om de spoordijk te verstevigen. Waar mogelijk plaatst de aannemer de geluidschermen al in een vroeg stadium, zodat de werkzaamheden achter de schermen plaatsvinden. Dit moet zowel het geluid als de visuele hinder verminderen.

BOUWVERKEER Voor het bouwverkeer wordt onder andere gebruik gemaakt van een tijdelijke afrit ten noorden van de N201. Bouwverkeer zal nauwelijks gebruikmaken van de openbare wegen in Uithoorn en kruist in principe geen langzaam verkeer, bijvoorbeeld bij de fietsoversteek tussen Aan de Zoom en de Faunalaan. Die oversteek blijft gedurende de bouw in gebruik. Daarnaast wordt grond waar mogelijk binnen het projectgebied hergebruikt, om aan- en afvoer van grond – extra transporten - zoveel mogelijk te beperken.

BUSSTATION Het uitgangspunt is verder dat het busstation in Uithoorn ondanks de werkzaamheden altijd bereikbaar blijft. Wel is een omleiding van het busverkeer noodzakelijk tijdens de werkzaamheden op de busbaan. Dura Vermeer treft maatregelen om de hinder op omleidingsroutes te beperken, door bijvoorbeeld extra overstapmogelijkheden te bieden.

Er is ook veel aandacht voor communicatie met de omgeving. Zo zetten het projectteam en de aannemer verschillende communicatiemiddelen in om bewoners en geïnteresseerden de gelegenheid te geven het project te volgen en eventuele meldingen – suggesties, vragen of klachten – direct door te geven.

Meer informatie is te vinden op de projectwebsite: www.uithoornlijn.nl 

Gerard Slegers (Vervoerregio Amsterdam) en Jil Ligterink (Dura Vermeer) ondertekenen het contract.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie