Impressie van de Haagbeuklaan na voltooiing van het woongebouw.
Impressie van de Haagbeuklaan na voltooiing van het woongebouw. Afbeelding uit Startnotitie

Burgerbelangen: ´Te weinig parkeerplek bij nieuwbouw Haagbeuklaan'

11 maart 2020 om 15:57 Nieuwbouw

AMSTELVEEN Burgerbelangen Amstelveen (BBA) vindt dat bij het nieuwbouwproject aan de Haagbeuklaan te weinig parkeerruimte is ingepland en vreest dat dit tot overlast gaat leiden van de buurt. De partij dient vanavond tijdens de raadsvergadering een amendement in. Daarin wordt het college onder meer gevraagd om met de ontwikkelaar van het project afspraken te maken om duurzamede deelmobiliteit (zoals elektrische auto's, scooters of fietsen) aan te bieden. De partij dient het amendement in bij de bespreking van de Startnotitie Haagbeuklaan 1-3.

Omwonenden hadden het tekort aan parkeerplekken eerder ook aangekaart als een van hun bezwaren tegen het bouwplan. In reactie daarop heeft het college de parkeernorm bijgesteld. De voorgestelde norm was 1 parkeerplaats per woning, deze is op basis van de reacties op de Ontwerp Startnotitie bijgesteld naar 1,4 voor de duurdere woningen en 1 parkeerplaats voor de woningen in het middensegment. Dat betekent dat er ten opzichte van de Ontwerp Startnotitie 6 parkeerplaatsen bij zijn gekomen (het waren 60 parkeerplaatsen).

Burgerbelangen wil echter dat bij hoogbouwplannen de parkeernormen blijven gelden zoals die zijn opgenomen in de Amstelveense parkeernota 2016. Die normen zijn: 1,4 parkeerplaats per woning tot 100 vierkante meter, 1,7 plaats per woning van 100-140 vierkante meter en 2 parkeerplaatsen per woning vanaf 140 vierkante meter.

BBA is het er niet me eens dat het college deze parkeernorm in de startnotitie Haagbeuklaan voor de 34 appartementen in het middensegment heeft verlaagd. Daardoor moet een deel van de auto's buiten de parkeergarage geparkeerd worden en moet een groot deel van het trottoir gehalveerd voor het aanleggen van zes parkeerplaatsen.

In het amendement dat BBA vanavond indient, wordt er onder meer op gewezen dat het aandeel plaatsen voor bezoekersparkeren (0,3 parkeerplaats per woning) ook werkelijk toegankelijk moet zijn voor bezoekers. Ook wordt opgeroepen om met de ontwikkelaar afspraken te maken deelmobiliteit duurzaam aan te bieden.

Burgerbelangen betreurt het verder dat er geen echte oplossing voor de verkeersdruk is opgenomen in de startnotitie. De partij is van mening dat bij hoogbouw het mobiliteitsvraagstuk niet tot overlast mag leiden in de wijk.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie