Afbeelding
Panta Rhei

Jonge ondernemers op Panta Rhei in actie voor goede doelen

11 maart 2020 om 10:00 Onderwijs

AMSTELVEEN Derdejaars mavo+ leerlingen van Panta Rhei presenteerden vorige week hun ondernemersplannen aan de Rabobank Amstel en Vecht en bemachtigden daarmee een microkrediet in het kader van het project Day for Change. Hiermee zetten de leerlingen een eigen bedrijf op voor de duur van het project. Met de winst die zij maken, steunen zij ondernemers in ontwikkelingslanden. Zo maken jongeren op een speelse manier kennis met ondernemerschap, wereldburgerschap en omgaan met geld.

Ter voorbereiding op de pitches assisteerden Amstelveense ondernemers de leerlingen onder meer bij het nadenken over hun bedrijfsideeën. Bedrijven en organisaties die meewerken zijn WinWinWerkt.nl, Spoon Culinair Centrum en Vrijwilligerscentrale Amstelland.

Vorige week pitchten de leerlingen hun ondernemersplan en vroegen microkrediet aan de vakkundige jury bestaande uit Frans Huissen (Vrijwilligerscentrale Amstelland), Fatima Elbouazzati (CrossFit), Inge Reyntjes (Day for Change) en Jennifer Vane (Rabobank). Enkele ondernemers in de omgeving sponsoren de mini-ondernemingen.

Bij de pitches sprak jurylid en directeur bedrijven van Rabobank Amstel en Vecht Theo Groot de zaal toe en benadrukte het belang van dit project: "Alle thema's die de Rabobank Amstel en Vecht belangrijk vindt, worden geraakt." De leerlingen uit mavo-3 presenteerden hun ondernemersplannen, die uiteen liepen van het omsmelten van oude kaarsen tot nieuwe, het doen van boodschappen voor ouderen, het wassen van auto's, het bakken en verkopen van koekjes en het versieren van T-shirts tot het organiseren van een voetbaltoernooi, FIFA-toernooi voor leraren, sportmiddag voor basisschoolleerlingen, bingomiddag voor ouderen of een paaslunch voor de docenten van Panta Rhei. Alle groepjes kregen het gevraagde krediet (en soms zelf meer) en extra tips.  

De komende tijd gaan de leerlingen daadwerkelijk hun ondernemingen runnen. Op vrijdag 29 mei sluiten de leerlingen met een informatiemarkt de actie af en wordt bekendgemaakt hoeveel geld de leerlingen hebben verdiend voor de goede doelen: ondersteuning van meisjes en jonge vrouwen in Malawi en steun aan ondernemers in Oeganda.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie