Heerema in gesprek met een leerkracht
Heerema in gesprek met een leerkracht Truus Oudendijk

Leraren in gesprek met VVD over onderwijsproblematiek: 'Pabo? Wat doe ik hier?'

31 januari 2020 om 16:00 Onderwijs

AALSMEER/UITHOORN De Nieuwjaarsbijeenkomst van de VVD stond in het teken van het onderwijs. Leraren uit de omgeving waren uitgenodigd om in gesprek te gaan met Kamerleden: Rudmer Heerema, Dennis Wiersma en Bart Smals om aandachtspunten te bespreken en oplossingen aan te dragen voor de huidige problematiek.

De bijeenkomst vond plaats in de van Detschool in Uithoorn. Aanwezig waren een groot aantal leerkrachten vanuit Aalsmeer en Uithoorn, een enkeling uit Amstelveen en Amsterdam Zuid Oost.

Als keurige schoolkinderen gingen ze allemaal in de aula van de van Detschool op de tribune zitten, maar dat was niet de bedoeling. Heerema, woordvoerder deze avond, vroeg de aanwezige leerkrachten om bij hem te komen staan om met elkaar een open discussie te kunnen voeren. Zelf was hij er klaar voor, mouwen opgestroopt: "kom maar op met de ideeën, ze kunnen niet radicaal genoeg zijn."

DISCUSSIE "De Pabo is al meer dan 30 jaar hetzelfde," was de eerste binnenkomer. "Die moet op de schop om meer mannen binnen te krijgen. Maak een splitsing tussen les geven aan kleine en grote kinderen. Blokfluit spelen en liedjes zingen tijdens mijn opleiding, ik heb me serieus afgevraagd: wat doe ik hier?" Meer inspraak in de Pabo vanuit de beroepsgroep is wenselijk. Maar de toelatingseisen voor de Pabo kunnen zeker niet verlaagd worden, eerder verhoogd. "Maak duidelijk dat je van goede huize moet komen om leerkracht te kunnen worden, dat trekt meer capabele studenten en zorgt voor minder uitval. Geef voorlichting over deze studie op havo en vwo."

Zijinstromers zijn welkom en hebben zeker een meerwaarde, want zijn in vele gevallen hoog opgeleid en hebben een zakelijke stelling, maar dat wil nog niet zeggen dat je zomaar voor de klas kunt staan. Leerkrachten willen inspraak over de geschiktheid van deze kandidaten. De ervaring leert dat de combinatie van werk en stage lopen te zwaar is voor deze nieuwkomers: te hoge druk en te weinig inkomen.

KRITIEK Onvervalste kritiek kwam er van een leerkracht die al decennialang meeloopt. "De VVD doet meer voor ondernemers dan voor de maatschappij en daarmee hebben jullie een hele middenlaag verloren laten gaan. Dat geldt voor zorg, politie en onderwijs, en dat zijn nou juist de mensen waar de maatschappij op draait. Resultaat is dat kinderen het nakijken hebben."

Van dezelfde leerkracht kwam kritiek op het huidige 'passend onderwijs'. "Dat is geschikt voor een grote groep, maar kinderen die naar boven of naar beneden uitschieten vallen buiten de boot. Regels worden van bovenop opgelegd, maar er wordt niet gekeken naar wat een kind nodig heeft." Zij pleitte voor meer ruimte om vorm te kunnen geven aan speciaal onderwijs.

SUBSIDIE Een doorn in het oog is de subsidie die scholen in grotere steden krijgen, waar ook een hoge ouderbijdrage worden gevraagd. Het biedt veel meer mogelijkheden dan wanneer je leerkracht bent in een randgemeente op een zwarte school, met veel eenoudergezinnen, om maar eens een tegenstelling te noemen.

Een positief geluid kwam van een leerkracht die een oproep deed om vanuit de overheid te zorgen voor een wervingscampagne. "Door de stakingen krijgen we een negatief imago. Laat zien dat het leuk is om leraar te zijn, dat het een geweldig vak is."

CONCLUSIE De eindconclusie van de avond is, dat vooral het basisonderwijs in zwaar weer verkeert, met belabberde werkomstandigheden. Er wordt vanuit wantrouwen beleid gevoerd, met teveel administratieve rompslomp en te weinig aandacht voor vakmanschap. Het is zaak dat de onderwijssector aantrekkelijker wordt; met goed werkgeverschap, goede arbeidsvoorwaarden en een goed salaris. Minder kwantiteit en veel meer kwaliteit. De kamerleden konden in ieder geval met genoeg huiswerk terug naar Den Haag.

Truus Oudendijk

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie