Afbeelding
Pixabay

Uitbreiding fietsenstallingen bij OV-haltes in Amstelveen

30 januari 2020 om 11:28 Overig

AMSTELVEEN De gemeente Amstelveen werkt aan uitbreiding van fietsenstallingen bij OV-haltes. Dat antwoordt het college van B en W op vragen van D66 en ChristenUnie. Het college meldt echter ook dat uitbreiding van de fietsenrekken helaas niet bij alle haltes mogelijk is vanwege de beperkte ruimte.

D66 en ChristenUnie stelden de vragen omdat ze vinden dat er bij sommige haltes onvoldoende fietsenrekken aanwezig zijn. Dat leidt tot ´wildparkeren´ van fietsen in de omgeving van deze haltes.  

Het college meldt dat de gemeente de nodige acties heeft uitgezet om het aantal fietsenrekken uit te breiden. 'De gemeente heeft gezamenlijk met de Vervoerregio Amsterdam, alle R-net haltes geïnventariseerd. In de eerste plaats is gekeken naar het aantal in- en uitstappers per R-Net halte. Vervolgens is ook ter plaatse gekeken op alle locaties. Op basis hiervan is een voorstel gemaakt hoeveel plaatsen toegevoegd moeten worden. In het vierde kwartaal van 2019 is gestart met het plaatsen van de extra stallingen. In januari 2020 worden deze werkzaamheden afgerond. Het gaat in dit geval om de haltes: Bovenkerkerweg; Hammarskjoldsingel/Sacharovlaan; Poortwachter; Van der Hooplaan, halte Sportlaan; Van der Hooplaan, halte Startbaan en Westwijkplein.

Naast de inventarisatie bij de R-Net haltes is inmiddels in overleg met de Vervoerregio ook geïnventariseerd welke uitbreiding van fietsenrekken vereist is bij de haltes van de nieuwe Amstelveenlijn. Deze uitbreiding zal in de komende maanden worden gerealiseerd vooruitlopend op het n gebruik nemen van de nieuwe tramlijn (eind 2020). De halte Sportlaan, richting Uithoorn wordt op dit moment voorzien van extra stallingen.

D66 en ChristenUnie hadden ook een tekort aan fietsparkeerplekken geconstateerd bij de bushalte Oranjebaan, maar het college is daar momenteel niets van bekend. ´Ter hoogte van de haltes zien wij in de meeste gevallen geen fietsen staan, omdat er onder het viaduct stallingen zijn. Deze stallingen worden ook gebruikt voor de tram en zijn ook meegenomen in de inventarisatie en uitbreidingsplannen in relatie tot het in gebruik nemen van de Amstelveenlijn eind dit jaar.'

De twee raadsfracties vroegen ook hoeveel geld gemoeid is met bijplaatsen van fietsenrekkken. Volgens het college zijn de specifieke kosten  per halte verschillend. 'Dit is heel erg afhankelijk van de locatie en uiteraard van het aantal bij te plaatsen fietsrekken. Voor de realisatie van fietsenstallingen bij R-net haltes ontvangt de gemeente een subsidiebijdrage van de Vervoerregio Amsterdam,' aldus het college.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie