Afbeelding
Pixabay

Amstelveen start vervolg campagne #ikhebjenodig op 'Blue Monday'

16 januari 2020 om 16:00 Overig

AMSTELVEEN Huisartsen, psychologen, welzijns- en sportmedewerkers in Amstelveen starten maandag 20 januari ('Blue Monday') met deel 2 van de campagne #ikhebjenodig. Hiermee willen zij inwoners van Amstelveen stimuleren om met elkaar het gesprek aan te gaan over hoe zij zich voelen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 1 op de 20 mensen kampt met depressie of depressieve gevoelens. Door te praten en écht naar elkaar te luisteren wordt er sneller professionele hulp gezocht.

´Blue Monday´ staat bekend als de meest deprimerende dag van het jaar, omdat goede voornemens vaak mislukt zijn, de dagen nog donker zijn, vakanties ver weg lijken en nog geacht moet worden op het salaris na de dure decembermaand. Bovendien is maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek. De bedenker van ´Blue Monday´ is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hoewel er ook kritiek is op zijn theorie, grijpt Amstelveen de inmiddels alom bekende dag aan om opnieuw aandacht te vragen voor depressie. 

Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de mensen met depressieve klachten (45,6 procent) afwacht tot iemand anders het gesprek hierover begint. Reden genoeg om bewoners van Amstelveen de symptomen van depressie te leren herkennen en te stimuleren om het gesprek met elkaar aan te gaan.

Hulp- en zorgverleners van Gezondheidscentrum Duizendblad, Participe Amstelland en Amstelveen Sport startten in oktober samen met zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid de campagne #ikhebjenodig. Op Blue Monday begint op om 13:00 uur deel 2 van de campagne met vertoning van de film 'Bourgeois Absolutie'. Deze film van regisseurs en filmwetenschappers Jorrit Bouwmans en Jasper Koopmans maakt de machteloosheid van iemand die met depressie worstelt tastbaar en invoelbaar. Het taboe dat hierop rust wordt met de film bespreekbaar gemaakt. Wethouder Marijn van Ballegooijen en Ton van Houten, voorzitter Raad van Bestuur van Zorg en Zekerheid zijn beiden aanwezig bij de filmvertoning. 

GESPREKKEN Na de vertoning legt huisarts Brigitte van Oosten, samen met ervaringsdeskundige Judith van der Horst uit hoe je het gesprek over depressie kunt aangaan. Er zijn praktische gesprekstools en giphy's voor social media als handvatten voor zo'n gesprek. In januari en februari zijn er pop-upgesprekken in Amstelveen waar de zorgverleners van Gezondheidscentrum Duizendblad sleutelfiguren in de wijk graag aanleren hoe je de symptomen kunt herkennen en het gesprek kunt aangaan over depressie.

"Mensen met een depressie gaan sneller naar een hulpverlener wanneer zij hiertoe worden gestimuleerd  door iemand anders. Zo hebben wij onlangs een suïcidale patiënt kunnen helpen nadat hem een gespreksopening was geboden . Als iedereen de kernsignalen van depressie zou kennen en bespreekbaar zou maken, kunnen we elkaar enorm helpen. Daarom trainen we sportleraren, pastoraal werkers en andere sleutelfiguren in de wijk en wijzen we potentiële patiënten op de symptomen. Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid en de gemeente Amstelveen ondersteunen ons in ons initiatief om mensen met depressieve klachten te motiveren eerder hulp te zoeken," aldus huisarts Brigitte van Oosten van Gezondheidscentrum Duizendblad

Behalve de filmvertoning en pop-upgesprekken is er een gesprekstaal ontwikkeld met krachtige symbolen waarmee sombere gevoelens op een toegankelijke manier bespreekbaar kunnen worden gemaakt. Deze gesprekstechniek wordt op verschillende plekken in Amstelveen toegelicht zoals tijdens de snertwandelingen van Amstelveen Sport. De gesprekstaal met de symbolen staan op https://duizendblad.nl/ikhebjenodig/

Meer informatie over het zorgprogramma is verkrijgbaar bij huisarts Brigitte van Oosten via 020-643.5229.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie