Afbeelding
Gemeente Amstelveen

Aanpassingen rond scholen om verkeersveiligheid te verbeteren

9 januari 2020 om 11:46 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Rond scholen in Amstelveen worden komende maanden aanpassingen aangebracht om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo worden er adviessnelheden in schoolzones ingevoerd. Op 30 km/uur-wegen wordt de adviessnelheid 15 km/uur. Op 50 km/uur-wegen wordt de adviessnelheid 30 km/uur. Dit gebeurt in combinatie met plaatsing van een waarschuwingsbord voor overstekende kinderen.

Het college van B en W heeft dinsdag de richtlijnen vastgesteld voor de gebieden rond scholen, ook wel schoolzones genoemd. "Het doel van dit beleid is om duidelijke voorschriften te hebben voor een verkeersveilige schoolomgeving, zowel voor de 30 km/uur- als de 50 km/uur-wegen, in het bijzonder op plekken waar veel kinderen oversteken," licht wethouder Rob Ellermeijer (Verkeer) toe.

Het afgelopen jaar is al begonnen met aanpassingen op 50 km/uur-wegen bij het Amstelveen College, de Brede School Rembrandt en de Piet Heinschool. "Deze aanpassingen zorgen voor betere zichtbaarheid en herkenbaarheid voor verkeersdeelnemers. Op basis van het nu gevormde beleid gaan we de komende maanden aan de slag met de rest van de Amstelveense scholen," kondigt Ellermeijer aan.

Het college streeft ernaar om de verkeerssituaties rond Amstelveense scholen zo veilig mogelijk te maken. "We zien dat het steeds drukker wordt in het verkeer, maar ook dat het aantal leerlingen toeneemt," zegt wethouder Rob Ellermeijer. "Het is daarom belangrijk om de verkeersveiligheid waar nodig te optimaliseren. Nadat vorig jaar de eerste aanpassingen zijn uitgevoerd, zullen wij in 2020 op basis van vastgestelde richtlijnen aanpassingen doorvoeren in de verkeerssituaties rond scholen."

In de richtlijnen die B en W dinsdag hebben vastgesteld, wordt onder meer voorgeschreven dat het woord 'schoolzone' is aangebracht op de weg. Tevens worden er, waar mogelijk, zebrapaden aangelegd op plekken waar veel kinderen oversteken. Dit is volgens het college met name van belang op 50 km/uur-wegen. Op die plekken zullen de zebrapaden worden uitgevoerd met een middeneiland en bij voorkeur op een verkeersplateau. Ook is het uitgangspunt om de zebrapaden op deze wegen te voorzien van een fluorescerend waarschuwingsbord met knipperlichten die met een drukknop te bedienen zijn door voetgangers.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie