Het Amstelveense kantorenaanbod krimpt en is verouderd, terwijl de vraag toeneemt.
Het Amstelveense kantorenaanbod krimpt en is verouderd, terwijl de vraag toeneemt. René de Leeuw

Makelaar: 'Gemeente Amstelveen richt zich teveel op woningbouw'

11 december 2019 om 11:00 Nieuwbouw

AMSTELVEEN In Amstelveen worden tal van kantoren omgezet in woningen. De plaatselijke makelaar Edwin Rijsterborgh vraagt zich echter af of er niet teveel kantoorruimte uit Amstelveen verdwijnt, want daar blijkt nog steeds volop behoefte aan te bestaan. Amstelveen zet naar zijn indruk te eenzijdig in op woningbouw.

Rijsterborgh Vastgoed is een familiebedrijf dat al ruim 58 jaar actief is in Amstelveen als makelaar en vastgoedbelegger. Een groot deel van het eigen vastgoedbezit staat in Amstelveen, evenals het hoofdkantoor, dat te vinden is aan de Eleanor Rooseveltlaan.

Balans raakt zoekt bij transformeren van kantoren naar woningen

Edwin Rijsterborgh maakt zich zorgen over hoe Amstelveen zich ontwikkelt. "Het transformeren van kantoren naar woningen gaat zo hard dat de balans zoek raakt," zegt hij. "Er komt nu teveel van hetzelfde. Bovendien betreffen bijna alle kantoortransformaties huurappartementen. Er zou meer variatie moeten zijn, vooral in de vorm van een groter aandeel koop. Er wordt een eenzijdig aanbod gecreëerd van middeldure woningen die ook nog eens heel klein zijn. Niet groot genoeg voor gezinnen. Dat kan voor die categorie woningen niet anders, omdat de grond in Amstelveen duur is. Als je die woningen groter maakt, dan worden ze te duur en kunnen ze niet worden gebouwd. Wat overigens niet betekent dat we Amstelveen maar moeten volbouwen met alleen dure woningen. We moeten juist heel zorgvuldig omgaan met de ruimte die er nog is voor nieuwe ontwikkelingen, want de grond is schaars."

GROTE NAMEN Amstelveen heeft zich jarenlang geprofileerd als kantorenstad. Met 531.000 vierkante meter is het na Amsterdam en Hoofddorp de belangrijkste kantorenstad in de noordelijke Randstad. Dit dankt het aan de ligging aan de A9 en nabij de A10, Schiphol, overloop vanuit Amsterdam en het goede woonmilieu. "Maar de afgelopen tijd zijn er tal van grote namen verdwenen," vervolgt Rijsterborgh. "Bols. Wessanen. Buma Stemra. Gouden Gids. Ballast Nedam. Die bedrijven hebben hier tientallen jaren gezorgd voor werk. Niet alleen aan mensen die bij die bedrijven zelf werkten, maar ook bij toeleveranciers en dienstverleners. En het personeel deed aankopen in de winkelcentra, waarmee zij de positie daarvan versterkten. Nu vertrekt ook de KLM, naar Schiphol-Oost. De KLM wil het gebouw goed achterlaten voor een nieuwe gebruiker en heeft gevraagd van haar terrein een hoogbouwzone te maken, zodat die nieuwe gebruiker meer mogelijkheden krijgt. Wethouder Gordon weigerde dat met de opmerking: 'We bouwen niet voor speculanten'. Dat klinkt bijna als een trap na voor een bedrijf dat hier ruim vijftig jaar voor werk heeft gezorgd. Amstelveen moet zulke bedrijven juist koesteren. Gelukkig zijn er nog wel steeds vestigingen van vooraanstaande bedrijven. Denk aan Nestlé, Ford en British American Tobacco."

ONDERZOEK Rijsterborgh heeft recent onderzoek laten doen, waaruit blijkt dat Amstelveen als kantorenstad achterop raakt. In krap tien jaar is 140.000 vierkante meter kantoor verdwenen en kwam er maar 14.000 vierkante meter bij. Veel kantoren zijn verouderd, wat bijdraagt aan tot wel 16 procent leegstand, waarvan het overgrote deel al ruim drie jaar niet benut wordt. Renovatie is vaak niet aantrekkelijk, omdat dit veelal leidt tot een hogere huur dan bij concurrerende gebouwen. Rijsterborgh: "Er is geen ruimte om een kantoor dat eenmaal woongebouw geworden is, te vervangen door een nieuw kantoor. Intussen vertoont de kantorenmarkt een stijgende lijn, maar kunnen we in Amstelveen vaak niet aan de vraag voldoen. Uit het onderzoek blijkt dat voor een betere balans rond 90.000 vierkante meter aan nieuwe kantoren gebouwd zou moeten worden. Bijvoorbeeld in Kronenburg of in Commerce Park langs de A9. Daar zijn wel plannen voor, maar of die kantoren er ook komen is onzeker."

Leegstaande kantoren kunnen na update weer als modern kantoor verhuurd worden

Hij geeft toe dat de eigenaren van kantoren zelf zich ook teveel op transformatie naar woningen storten. "Door de gestegen huizenprijzen is het vaak aantrekkelijker om te investeren in woningen. Maar toch zijn er leegstaande kantoren genoeg die met een update weer als modern kantoor verhuurd kunnen worden. De gemeente zou niet altijd aan transformatie moeten meewerken." Rijsterborgh begrijpt de nadruk op woningbouw wel, gezien de grote woningbehoefte en de druk die rijk, provincie en regio uitoefenen om huizen te bouwen. "Maar de gemeente moet niet te hard van stapel lopen. Het lijkt me goed dat wanneer de lopende projecten zijn afgerond, Amstelveen even pas op de plaats maakt en de balans opmaakt van hoe dit zich nu allemaal ontwikkelt en pas daarna besluit hoe het 't beste verder kan gaan."

BOUWMOGELIJKHEDEN Hij verwijst naar een rapport dat de gemeente in 2016 heeft laten opstellen over plekken in Amstelveen waar nog ruimte is om te bouwen. "Projecten voor woningen die daar nu komen zijn niet allemaal slecht, maar zoals ik al zei, het is teveel van hetzelfde. Wat we missen is een totaalvisie, een samenhangende beoordeling van de impact van alle lopende plannen bij elkaar op zaken als bereikbaarheid, parkeerdruk, openbaar vervoer en maatschappelijke voorzieningen als scholen en sportaccommodaties. Scholen hebben we nu al te weinig. De gemeente zou heldere en integrale kaders moeten vaststellen. Gebeurt dat niet, dan vrees ik dat de markt over enkele jaren volledig uit balans raakt en daarmee ook het woon-, leef- en vestigingsklimaat. Met een heldere en integrale visie kun je bovendien voorkomen dat we in de toekomst nog eens een jarenlang leegstaand KPMG-kantoor krijgen, want dat heeft het imago van Amstelveen geen goed gedaan. Ik zou graag zien dat het rapport uit 2016 nog eens kritisch tegen het licht wordt gehouden en dat daarbij dan niet alleen gekeken wordt naar woningbouw. Het gaat ook om werkgelegenheid voor onze kinderen. We moeten niet alleen aansluiten bij de huidige vraag, maar ook bij die in de toekomst."

René de Leeuw

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie