Geopende Bosrandbrug gezien vanuit richting Amstelveen.
Geopende Bosrandbrug gezien vanuit richting Amstelveen. VVD Amstelveen

VVD wil Bosrandbrug dicht voor scheepvaart tijdens spits autoverkeer

22 november 2019 om 12:00 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN VVD Amstelveen stoort zich eraan dat de Bosrandbrug over de Ringvaart meerdere keren in de ochtend- en avondspits geopend wordt voor de scheepvaart. Volgens raadslid Arjan Gerritsen (VVD) is het voor forensen die van of naar het werk gaan, misschien wel het meest frustrerende moment van de dag. 'Vooral als je achteraan moet sluiten in een file die bij een brugopening in rap tempo uitgroeit tot enorme proporties'. De partij heeft schriftelijke vragen gesteld aan B en W, waarin zij het college verzoekt een brief te sturen aan provincie Noord-Holland die verantwoordelijk is voor de brugbediening. Wat de VVD betreft heeft deze brief één duidelijke boodschap: de Bosrandbrug niet meer open tijdens de ochtend- en avondspits.


Gerritsen wijst erop dat de in- en uitvalswegen van en naar Amstelveen in de ochtend- en avondspits intensief gebruikt worden door het autoverkeer. "Amstelveen heeft drie aansluitingen op de A9, waarvan één feitelijk niet in de gemeente zelf ligt. De aansluiting Aalsmeer is vanuit Amstelveen te bereiken via de Bosrandweg (N231). Na de recente opknapbeurt en de uitbreiding van de bestaande rotonde vlak voor de Bosrandbrug, wordt de route weer veelvuldig gebruikt. Het baart de VVD in Amstelveen grote zorgen dat deze Bosrandbrug meerdere keren in de ochtend- en avondspits geopend wordt om beroepsvaart te laten passeren. De brugopenstelling leidt tot forse files vanuit alle richtingen, terwijl het al bijzonder druk is op de wegen in de omgeving. De file groeit zelfs aan tot op de kruising Legmeerdijk – Beneluxbaan. De vertraging is enorm en na
sluiting van de brug kost het geruime tijd om het verkeer weer soepel te verwerken. 'Er zijn momenten dat de brug in de spits tot zes minuten open staat. Dat is nog exclusief de tijd die de brug nodig heeft om te openen en sluiten. Dat is echt veel te lang en funest voor de doorstroming en de bereikbaarheid', aldus Arjan Gerritsen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie