Het altaar in het Cobra Museum waar iedereen is uitgenodigd om een herinnering aan een dierbare te plaatsen.
Het altaar in het Cobra Museum waar iedereen is uitgenodigd om een herinnering aan een dierbare te plaatsen. Matthijs den Hollander

Mexicaans 'Dodenfeest' in Cobra Museum

30 oktober 2019 om 13:00 Kunst

AMSTELVEEN In Mexico is het het allergrootste volksfeest van het land: 'Día de los Muertes'. Het dodenfeest is er zo populair dat jaarlijks zelfs miljoenen toeristen naar Mexico vliegen om het te vieren. Op zaterdag 2 november haalt het Cobra Museum het feest naar Amstelveen, als onderdeel van de expositie 'Intens Mexico'. Het museum biedt de hele dag gratis toegang om zoveel mogelijk mensen in staat te stellen hun overledenen te herdenken. Dat kan door op het ingerichte altaar een aandenken achter te laten. De Stadsdichter van Amstelveen Matthijs den Hollander plaatste er alvast een foto van zijn vrouw.

De vrouw van Den Hollander overleed in 2011 op 38-jarige leeftijd aan longkanker. Kan de dood een feest zijn? Bij het Mexicaanse altaar in het museum vraagt hij het zich hardop af. Den Hollander: "Ik kan niet voor anderen spreken. Ik kan alleen maar zeggen hoe ík het ervaar. Dat Mae overleed was niet te geloven. Tobias en Isis waren op dat moment 7 en 10 jaar en moesten hun eigen moeder missen, op een leeftijd dat je niet beter weet dan dat ze er voor je is. Er is geen slechter moment denkbaar. Te groot voor een mens zou je zeggen, onmogelijk. En tóch gebeurt het. Dan moét er ook een andere kant zijn. Het is te intens om zomaar zinloos te zijn. Daarom stel ik mijzelf altijd een testvraag: 'zou Mae hebben gewild dat wij er aan ten onder gaan'? Het antwoord is klip en klaar: nee. Integendeel. Ze zou willen dat we léven. Ik vind dat elke keer een openbaring. Ja, de dood is het ergste wat je meemaakt, maar nee, het is geen einde. Ik heb het gevoel dat er grotere krachten zijn dan het verlies. En dat bedoel ik niet religieus, want ik ben absoluut niet gelovig. Wat ik bedoel is dat de dood verbleekt bij de kracht van het leven. Misschien is dat de kern van dit Mexicaanse feest."

BATACLAN Den Hollander: "Ik was aanwezig bij het allereerste concert in het Theater Bataclan na de vreselijke aanslag. Sting kwam op het podium, de zaal was vol met nabestaanden. Sting zei: 'Vandaag hebben we twee taken. Eerst herdenken we hen die hier een jaar geleden het leven hebben verloren. Daarna vieren we de muziek en het leven zoals dat al 60 jaar in deze zaal gebeurt.' Na een minuut stilte zette hij 'Fragile' in. Kippenvel. Je moet die liedtekst lezen. Het leek wel of dat nummer alleen voor Bataclan geschreven is. Maar inderdaad: daarna was het binnen vijf minuten feest en stond iedereen te dansen. Wat een tegenstelling. Negentig mensen verloren het leven in die zaal. En toch zochten de nabestaanden de kracht van muziek en feest."

WESTERS In de westerse wereld denkt men op Allerzielen vooral in stilte aan dierbaren. Hoe anders is het in Mexico, waar op de 'Día de los Muertes' het feest van de doden niet alleen thuis wordt gevierd, maar ook op straat en op de kerkhoven, waar bij het graf het lievelingseten van de overledene wordt gegeten, terwijl zijn of haar lievelingsmuziek wordt afgespeeld. Morbide? Of juist een eerbetoon aan de mensen die een belangrijke rol in het leven hebben gespeeld? Wie op zoek gaat naar een antwoord op de tentoonstelling 'Intens Mexico' krijgt in ieder geval een genuanceerder beeld van het leven in het land dat net zo groot is als West-Europa en meer dan 100 miljoen inwoners telt. De tentoonstelling 'Intens Mexico' gaat overigens niet alleen over de dood, maar vertelt ook het bredere verhaal van Mexico aan de hand van kunstwerken die zijn ondergebracht in Mexicaans ogende 'huisjes' met thema's als politiek, identiteit, seksualiteit en dood. De socialistische revolutie van Zapata van ruim een eeuw geleden zorgde ervoor dat veel Europese kunstenaars, met name Spaanse, eind jaren dertig, begin jaren veertig hun toevlucht zochten in Mexico.

FRIDA KAHLO De beroemdste kunstenares van Mexico is onbetwist de in 1951 overleden feministe Frida Kahlo. Ook van haar is in het Cobra Museum een werk te zien. Onlangs vertelde directeur Stefan van Raay in Cinema Amstelveen in welke mate Frida Kahlo de Mexicaanse identiteit heeft bepaald. Van Raay: "Het werk van Frida Kahlo bevindt zich in veel privé-collecties. Een van de grootste verzamelingen ter wereld van haar werk zal eind 2020 in Amstelveen te zien zijn. Ook Madonna heeft een grote collectie, maar die geeft ze helaas nooit in bruikleen. Als je haar videoclips bekijkt zie je altijd veel verwijzingen naar Frida Kahlo."

Cobra Museum op 2 november tot 23.00 uur gratis toegankelijkPROGRAMMA Het Cobra Museum viert het 'Feest van de doden' op zaterdag 2 november voor volwassenen en kinderen. Het museum aan het Sandbergplein 1 is de hele dag gratis toegankelijk en tot 's avonds 23.00 uur geopend. Op het programma staan workshops Mexicaanse maskers en lantaarns maken en er zijn rondleidingen langs de kunstwerken. Mexicaanse Mariachi muziek wordt door Tres Rios live gespeeld, begeleid door Mexicaanse Folk dansers. Er is een Mexicaanse foodmarket in het museum en om 15.45 uur speelt voor de kinderen in Cinema Amstelveen de Oscar winnende animatiefilm 'Coco', een kinderfilm over het dodenfeest. Kinderen kunnen zich voorafgaand in het museum laten schminken in de stijl van de doden. Om 17.00 uur vindt de presentatie van het boek 'Zingen, niet huilen' van auteur Marieke Mooijen plaats en om 20.00 uur geeft Martha Montero-Sieburth een lezing over het concept van de dood in de Mexicaanse cultuur. Voor meer informatie: cobra-museum.nl

Klik voor meer informatie op deze link.

LInk naar de liedtekst van 'Fragile'

Afbeelding
Afbeelding
Werk van Frida Kahlo dat nu in het Cobra Museum te zien is.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie