Appartementencomplex De Spar aan Lindepark.
Appartementencomplex De Spar aan Lindepark. Google Streetview

Bewoners complex De Spar week zonder lift

11 oktober 2019 om 13:00 Wonen

AMSTELVEEN Bewoners van appartementencomplex De Spar aan het Lindepark hebben bijna een week lang zonder lift gezeten. Het enige exemplaar in hun flatgebouw was defect. Midden vorige week begaf de lift het meermalen en sinds donderdag 3 oktober was hij buiten gebruik. Pas woensdag 9 oktober lukte het de lift te repareren, nadat een eerdere poging diezelfde dag geen effect had.

Voor de bewoners was de ergernis extra groot, omdat er ook vorig jaar een storing was. Die duurde toen nog langer, elf dagen. Er moest toen een defect onderdeel uit Duitsland komen. Voor menig bewoner van De Spar is het falen van de lift extra vervelend, omdat velen van hen minder valide zijn en geen gebruik kunnen maken van de trappen. Zij verplaatsen zich per rolstoel of scootmobiel of met krukken, maar ook voor ouders met kinderwagens was de defecte lift een probleem. Bewoners raakten afhankelijk van hulp van buren of familie. Ook bij de nieuwe storing was dat het geval.

COMMUNICATIE De bewoners klagen ook over gebrekkige communicatie. Dat flateigenaar Eigen Haard verwees naar de voor het onderhoud verantwoordelijke leverancier Otis en vice versa. Uit een reeks telefoontjes werd de bewoners begin deze week duidelijk dat er een onderdeel besteld was en dat de lift in de loop van de week weer zou worden hersteld. Dat lukte woensdagmorgen niet, maar later die dag wel.

WAARDELOOS Een woordvoerster van Eigen Haard noemt het defect van de lift 'balen'. "Waardeloos voor de bewoners, vooral ook gezien de doelgroep. Toen de lift vorig jaar kapot was, heeft er niet alleen een reparatie plaatsgevonden, maar is er ook een onderdeel preventief vervangen, een zogeheten frequentieregelaar, omdat gevreesd werd dat die het spoedig zou begeven. Bij de nieuwe storing is ook onder meer dit onderdeel kapot gegaan. De lift is nu gerepareerd, maar we houden de vinger aan de pols en doen onderzoek naar hoe dit heeft kunnen gebeuren. Natuurlijk maken we in contracten afspraken met bedrijven die het onderhoud verrichten, maar soms moet een onderdeel van elders komen en duurt het wat langer. Maar we willen weten hoe het kan dat een vervangen onderdeel het toch niet goed doet. Dit mag gewoon niet gebeuren."

EXCUUS Liftleverancier Otis heeft de bewoners excuus aangeboden. Er blijkt zich een reeks storingen te hebben voorgedaan. Woensdag 2 oktober kwam de eerste melding, waarna een monteur de lift snel weer aan de praat kreeg. De volgende ochtend was er opnieuw een storing. Een monteur bestelde met spoed een vervangend onderdeel, een encoder, en opnieuw deed de lift het weer. Later die dag echter vertikte de lift het wederom. Benodigde materialen voor reparatie waren toen niet beschikbaar. Otis schrijft de bewoners dat het pas woensdag 10 oktober een nieuwe encoder kreeg afgeleverd. Nadat deze was aangebracht, bleek ook de eerder genoemde frequentieregelaar defect. Die is woensdagmiddag alsnog vervangen.

Otis regiomanager Frank Greven meldt verder dat het bedrijf dergelijke storingen in de toekomst wil voorkomen. De lift wordt geïnspecteerd, "om te kijken welke componenten er kritisch bij staan en op welke componenten een langere levertijd zit. Deze zullen wij op voorraad nemen, zodat de reparatietijden verkort kunnen worden."

Mocht de lift toch weer problemen geven, dan wil Otis samen met Eigen Haard de mogelijkheid bezien voor het plaatsen van een noodlift.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie