CEO Nestlé Nederland Fabrice Favero (rechts) met Daniel Schneider, BEO Nespresso. en een fiets gemaakt van koffiecapsules.
CEO Nestlé Nederland Fabrice Favero (rechts) met Daniel Schneider, BEO Nespresso. en een fiets gemaakt van koffiecapsules. Matthijs den Hollander

Nestlé hoofdsponsor Duurzame Dag Amstelveen

9 oktober 2019 om 10:09 Natuur en milieu

AMSTELVEEN Deze week vindt de Dag van de Duurzaamheid plaats, een dag waarmee de gemeente Amstelveen duurzaamheid op de kaart wil zetten. Nestlé Nederland heeft zich als hoofdsponsor aan het evenement verbonden. Op het hoofdkantoor van Nestlé Nederland in Amstelveen legt ceo Fabrice Favero uit waarom de grootste voedselproducent ter wereld duurzaamheid omarmt. "Het zit in het dna van Nestlé om voor mensen te zorgen." Een gesprek met de nieuwe topman. 


Sinds augustus woont Favero, die dit jaar op 1 januari als ceo van Nestlé NL begon, met zijn gezin in Amstelveen. Bevalt het hem? Favero: "Overal waar ik in het buitenland werkte was ik wel 30 tot 45 minuten onderweg naar kantoor. Het is heerlijk om nu zo dichtbij werk en de scholen van mijn kinderen te wonen. Amstelveen is een hele gemakkelijke stad met de nabijheid van het winkelcentrum en het goede openbaar vervoer. Wij houden van natuur en gaan graag naar het Amsterdamse Bos. En jullie afvalsysteem, dat is echt nergens beter georganiseerd dan hier! Het is zó duidelijk waar je wat weggooit. Het verbaasde me wel dat er geen treinstation is."


THUIS "Ik ben de eerste die opstaat thuis en het ontbijt maakt voor de kinderen. Dat moment met het gezin is echt belangrijk voor mij. Daarna loop ik in de vroege ochtend, met heel veel fietsers om me heen heerlijk alleen over straat en denk aan wat ik die dag ga doen. Van acht uur 's ochtends tot half acht 's avonds ben ik op kantoor." Favero's loopbaan bij Nestlé is in 1995 bij Nespresso begonnen. Hij wijst naar de kopjes koffie op tafel. "Ik ben gepassioneerd over koffie. Koffie is emotie, een ervaring, atmosfeer, je zintuigen worden geprikkeld. Ik drink het meerdere keren per dag. Het stroomt echt door mijn aderen en heeft een plek in mijn hart."

DUURZAME WERELDDOELEN Bij Nespresso is er veel aandacht voor de impact van aluminium op de afvalstroom. Hoe kijkt Favero daar tegenaan? "We vragen iedereen om de capsules in de winkels in te leveren of aan de koerier van DHL mee te geven. Als iedereen dat spel meespeelt werkt het. Als fabrikant en merkeigenaar hébben wij die verantwoordelijkheid om afval te voorkomen. Maar we hebben daarbij wel hulp nodig." Spontaan ontstaat aan tafel het idee om Amstelveense scholieren uit te dagen concepten te bedenken hoe hun ouders meer kunnen worden betrokken. Op de Dag van de Duurzaamheid krijgen 300 Amstelveense scholieren in de Schouwburg les over de 17 duurzame werelddoelen van de Verenigde Naties. Ook Nestlé heeft deze VN-doelen in de concernmissie verankerd. Favero: "Het gaat om zaken als armoedebestrijding,empowerment voor vrouwen, zakelijke ethiek of hoe je met water en klimaatverandering omgaat." 


 In het rapport 'Nestlé in society: 'Creating Shared Value and meeting our commitments 2016' presenteert Nestlé 42 toezeggingen die stuk voor stuk moeten bijdragen aan de duurzame ambities van het bedrijf. Het Nescafé Plan en het Nestlé Cocoa Plan hebben beide projecten gelanceerd om 4 miljoen cacao- en koffieboeren te ondersteunen en te trainen, alsook 2 miljoen vrouwen te helpen vaardigheden te ontwikkelen om te kunnen voorzien in levensonderhoud. Favero: "Het zijn veel onderwerpen. Maar die doelen zijn groot in onze agenda. Koffie speelt daarin een sleutelrol. Sinds we met Nescafé zijn begonnen nemen we bijvoorbeeld al initiatieven om koffiebomen te planten. We coachen boeren, helpen ze met de productie en werken samen met overheden en lokale autoriteiten. Maar we worden nog steeds aangevallen, hoor."

360 GRADEN Als voorbeeld van transparantie noemt Favero de opdracht die Nestlé heeft gegeven aan onafhankelijke journalisten om het werk van de boeren op cacaoplantages in Ghana te volgen. In januari verschijnt de film, waarvoor de makers de absolute vrije hand kregen. Voor de opnames waren ze zelfs bij directievergaderingen welkom. Waarom doet Nestlé dit? Favero: "We willen die 360 graden blik bieden. We nodigen uit om kritisch te zijn, maar willen ook laten zien dat we boeren helpen om een beter leven te creëren. Miljoenen bomen leveren wereldwijd koffie en cacao voor de verschillende merken van het bedrijf, dus onze impact is groot. Binnen Nestlé werken ook continu 700 mensen om de kwaliteit van die processen te controleren. Als de grootste ter wereld (Nestlé heeft meer dan 500 fabrieken, red.) is het belangrijk dat we daarin consistent en geloofwaardig zijn, maar als Zwitsers bedrijf hebben we ook een bescheiden cultuur. We zeggen liever wat we doen, dan dat we het van de daken roepen. Ik vergelijk ons altijd met tennisser Roger Federer, een Zwitser in hart en nieren. Dat is een respectvolle man, die niet op zijn borst klopt. Maar nu komt de tijd dat we als Nestlé meer moeten communiceren en delen over wat we op duurzaamheidsgebied doen. Het onderwerp plastic is enorm. Voor 2025 gaat Nestlé over op honderd procent gerecycled en herbruikbaar plastic. Dat is een belofte. Maar aan elk onderwerp hangen meer onderwerpen. Je wil het vervangen, maar waarmee? En zijn mensen bereid om ervoor te betalen? We moeten onze leveranciers uitdagen om de beste oplossingen te vinden en werken hier zelf ook hard aan. Zo hebben we het Nestlé Institute for Packaging Sciences gecreëerd. Hier nemen we al onze verpakkingen van meer dan 2000 merken onder de loep en kijken we of het duurzamer kan."

HENRI NESTLÉ Het dna van Nestlé om voor mensen te zorgen gaat volgens Favero meer dan honderdvijftig jaar terug. Toen Henri Nestlé meemaakte hoe zeven van zijn 13 zijn kleine broers en zussen overleden door gebrek aan goede voeding, begon hij met het ontwikkelen van melkpoeder voor moeders die niet in staat waren hun baby borstvoeding te geven. Julius Maggi ontwikkelde ten tijde van de Industriële Revolutie en grote armoede een peulvruchtenmengsel om vrouwen te helpen snel een voedzame maaltijd op tafel te zetten. En zo hebben alle merken van Nestlé een verhaal, aldus Favero: "Nestlé zal zo blijven handelen. Het ís geen eenvoudige optelsom van a plus b waarmee je de wereld kan verbeteren. Wat wij wél kunnen doen is doorgaan. En communiceren. Cruciaal is of je geloofwaardig bent, of je commitment hebt."

NEDERLAND TESTMARKT Onlangs heeft het management besloten dat Nederland een testland wordt voor innovaties. Favero: "Weet je dat Nederland heel vooruitstrevend is in voedsel? Die innovatie zie je hier ook op universiteiten en in start-ups, waar jonge mensen ideeën ontwikkelen en nieuwe concepten verkopen. En altijd zie je dat duurzaamheid daarin een enorme rol speelt. Als Nestlé Nederland vragen we ons nu af hoe wíj met onze categorieën koffie, chocola, dierenvoeding en food daaraan kunnen bijdragen. Kunnen wij een platform zijn om veranderingen te versnellen?"

Onlangs was Mark Schneider - ceo van Nestlé wereldwijd - een dag met een team op bezoek in Nederland. Favero nam hem mee op een tour langs leveranciers, Albert Heijn en Picnic. "We hebben ze Nederland laten zien en voelen. Ze waren zeer onder de indruk van het niveau van de ontwikkelingen en de trends. Wij hebben nu de bevestiging dat we voor Nestlé Nederland carte blanche krijgen als testmarkt om te innoveren."

Via deze link is meer te lezen over de impact die Nestlé wil maken met de Sustainable Development Goals.

Door de bijdrage van Nestlé is de theatershow op de Dag van de Duurzaamheid (met futurist Richard van Hooijdonk) voor slechts 2,50 euro per ticket toegankelijk. Tickets voor de show op 10 oktober om 20.15 uur in de Schouwburg zijn verkrijgbaar via https://www.amstelveen.nl/wonen-leven/publicatie/duurzaamheid of via deze link bij Schouwburg Amstelveen Op de duurzaamheidsmarkt die om 17.00 uur begint, serveert Nestlé met de Voedselbank en Joost Kragtwijk gratis Garden Gourmet Incredible Burgers in de foyer (zolang de voorraad strekt). Giften voor deze hamburgers gaan naar de Voedselbank.

Meindert Schut

Matthijs den Hollander

Tim Bakker

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie