Hans Boersma, oprichter van Digital Wizards en Pizza Maffia.
Hans Boersma, oprichter van Digital Wizards en Pizza Maffia. Naomi Heidinga

Pizza Maffia wil restaurants alternatief bieden voor bezorgservices

25 september 2019 om 07:30 Zakelijk

AMSTELVEEN Een eerlijk platform voor restauranthouders, waar ze 'niet worden uitgeknepen': dat vormde de motivatie van Hans Boersma, oprichter van Digital Wizards uit Amstelveen, om Pizza Maffia op te richten. Daarmee wil hij restauranthouders een platform bieden om hun maaltijden aan de man te brengen.

Al jaren vormen websites als Thuisbezorgd.nl een belangrijk gespreksonderwerp tijdens het kerstdiner bij de familie van Boersma. "Mijn schoonouders en zwager hebben een restaurant. Ze maken zich zorgen over deelname aan dit soort platforms. De commissies worden steeds verder verhoogd: per bestelling moet meer en meer worden afgedragen. De commissie ligt nu op 13 procent. Met aanvullende kosten kan dit percentage flink stijgen. Door deze verhogingen blijft steeds minder voor henzelf over, terwijl de marges al niet hoog zijn."

Thuisbezorgd heeft een machtspositie, vindt Boersma. "Veel restaurants zijn afhankelijk van dergelijke platforms, sommige wel voor 80 procent van hun omzet."

Met de zorgen van zijn familie in het achterhoofd, vond hij het hoog tijd om hier iets tegen te doen. "Ik heb er een zomerproject van gemaakt. In eerste instantie wilde ik vooral kijken of er belangstelling is voor het platform. De markt temperaturen, zoals dat heet. Die interesse lijkt er te zijn. Tot zover plan A. Nu is het tijd voor plan B, waarin we daadwerkelijk het platform gaan lanceren. Nu zijn 500 restaurants via het platform te vinden, maar dat moeten er veel meer worden. We willen een dienst bieden voor restaurants in alle steden van Nederland. Dat betekent wel wat voor onze organisatie: een bestelmodule, een customer care team en natuurlijk een app. Daarvoor zijn echter middelen nodig. We willen middels een aandelenuitgifte 250.000 euro ophalen bij investeerders en restauranthouders."

Deelname aan het platform is nu nog gratis voor restauranthouders. Maar, als het platform straks groter wordt, kan het niet zonder een bijdrage van de restauranthouders. "Volgend jaar komt er een abonnementsvorm, waarbij ze voor 49,50 euro per maand kunnen aansluiten vanaf 2022 gaan we naar een 5 procent commissiemodel. Dit om de operationele kosten te kunnen dragen en de dienstverlening te verbeteren.

Een belangrijke stap in de groei van het bedrijf is het uitgeven van aandelen. "Idealiter komt een zo groot mogelijk deel in handen van restauranthouders, zodat ze zelf beslissingen kunnen nemen over het platform. Daardoor blijft de kwaliteit gewaarborgd en wordt de prijs voor deelname niet te hoog. Ik wil geen platform dat restauranthouders uitmelkt, maar een eerlijke commissie hanteert. Ik heb uitgerekend wat er nodig is om het bedrijf niet alleen levensvatbaar te laten zijn, maar ook om het te kunnen laten groeien. Uiteindelijk ontkomen we niet aan het rekenen van een commissie. Deze zal waarschijnlijk 5 procent gaan bedragen."

Pizza Maffia heeft geen grote marketingbudgetten. Om te groeien, heeft het de steun van restauranthouders nodig. "Omdat we geen grote reclamebudgetten hebben, zullen we op een andere manier bekendheid moeten krijgen. Dat doen we op een guerilla-achtige manier. Mensen gaan nog van ons horen!"

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie