Halte Kronenburg vorige week. Links de sporen, rechts de betonvloer waar de rijbaan voor doorgaand autoverkeer op moet komen.
Halte Kronenburg vorige week. Links de sporen, rechts de betonvloer waar de rijbaan voor doorgaand autoverkeer op moet komen. René de Leeuw

Trams 5 en 6 rijden weer na megaklus van zes weken

27 augustus 2019 om 11:00 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Sinds maandagochtend rijden er weer trams over de Beneluxbaan. Na een onderbreking van zes weken, en een weekend grondig testen, kunnen ov-reizigers weer met de tramlijnen 5 en 6 vanaf het Stadshart naar Amsterdam reizen. Ook krijgen de automobilisten, voetgangers en fietsers weer wat meer ruimte.

In de afgelopen zes weken is ongelooflijk veel werk verzet bij de Amstelveenlijn. De grootste klus was in die periode het bouwen van twee grote betonnen kuipen onder de kruispunten Zonnestein en Kronenburg, waarin ook haltes komen. Alle haltes tussen Stadshart en Station Zuid zijn vernieuw en weer in gebruik, behalve de 10 meter diep liggende haltes Kronenburg en Zonnestein. Die moeten nog worden afgewerkt. De tijdelijke halte Biesbosch blijft tot in 2020 in gebruik tot ook deze stations klaar zijn.

Hoewel de werkzaamheden vrijwel volgens schema verliepen, bleef het toch spannend. Er zou zich immers altijd nog een onverwachte tegenvaller kunnen voordoen. "Wel is bij de halte Uilenstede de lift later geplaatst dan de bedoeling was, waardoor die lift nog niet meteen in gebruik kon worden genomen," zegt Harold Topper, omgevingsmanager bij het Projectteam Amstelveenlijn. "Verder is bij de halte Oranjebaan de lift nog niet beschikbaar. Dat komt doordat dit een gecompliceerde halte is met een lastige constructie."

GOLVEN Niet alleen de trams golven nu bij Zonnestein en Kronenburg als het ware over de Beneluxbaan op en neer, dat geldt ook voor het doorgaande autoverkeer. De vroegere twee keer twee rijbanen zijn gesplitst. Er zijn nu aparte banen voor doorgaand verkeer en voor bestemmingsverkeer. "Doorgaand verkeer gaat nu net als de trams onder de kruispunten Zonnestein en Kronenburg door," zegt Topper. "Het bestemmingsverkeer blijft op straatniveau en kan afslaan naar zijstraten via rotondes. Doorgaand verkeer komt sneller vooruit, want het hoeft bij Zonnestein en Kronenburg niet meer voor verkeerslichten te wachten. Dankzij de rotondes komen daar geen verkeerslichten terug. Voor automobilisten is het wel even wennen dat zij tijdig voorsorteren. Als je uit het noorden komt dan moet je vóór Kronenburg ook voor de omgeving van de halte Zonnestein al voorsorteren, want je kunt pas voorbij Zonnestein van de baan voor doorgaand verkeer af." Dat er voor doorgaand verkeer nog maar één baan is, lijkt weinig, maar door het wegvallen van verkeerslichten moet dat toch voldoende zijn.

REGIE Volgens Jean Philippe de Lannoy, opdrachtgever van de ombouw van de Amstelveenlijn bij de Vervoerregio Amsterdam, is er in de aanloop naar de afgelopen zes weken uitgebreid gekeken naar de planning. "We hebben allerlei scenario's doorgerekend en de uiteindelijke planning was de beste die we konden bedenken. De trams moesten echt op 26 augustus weer rijden, vanwege het beginnen van de scholen en de terugkeer van veel mensen van vakantie."

Hoe diepgaand ernaar is gekeken blijkt onder meer uit één van de noodmaatregelen voor het geval het ernaar uit ging zien dat de bakken voor de haltes Zonnestein en Kronenburg niet op tijd klaar zouden komen. "Dan zouden we tijdelijke sporen op straathoogte over de Beneluxbaan leggen, bovenlangs de kuipen," zegt De Lannoy. "Want geen trams, dat zou niet acceptabel zijn. Gelukkig is dat niet nodig geweest, want het zou een dure ingreep zijn geworden."

De werkzaamheden verlopen volgens De Lannoy tot dusver binnen het budget van 300 miljoen euro.

René de Leeuw

De lift van de halte Kronenburg. Glas bevordert de sociale veiligheid.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie