Sudais Moulawizadeh (17): “De maatschappij kijkt te weinig naar doorzettingsvermogen en karakter.”
Sudais Moulawizadeh (17): “De maatschappij kijkt te weinig naar doorzettingsvermogen en karakter.” Kamstra

Sudais Moulawizadeh: "Onderwijs is de bron van persoonlijke groei"

8 juli 2019 om 21:32 lokaal Deel je nieuws

Aldus Sudais Moulawizadeh, die vanuit basisschool De Horizon op SBO de Schakel (speciaal basisonderwijs) terecht kwam. Drie jaar geleden zat hij nog op Panta Rhei, waarna hij van 2-kader Vmbo overstapte naar 3-Havo op het KKC. Volgend jaar gaat hij er verder op het Vwo. "Mijn docenten staan aan de basis van mijn succes”, vertelde Sudais dankbaar. "Door hard werken en het maximale uit zichzelf te halen, heeft hij de lat hoger kunnen leggen. In de tweede klas van de Panta Rhei beloofde hij zichzelf om het Vwo-diploma te halen. Nu is dat moment gekomen!

In zijn middelbare schoolperiode bouwde Sudais een indrukwekkend netwerk op en regelde maatschappelijke stages op bijzondere plekken. Zowel bij Rabobank als bij Ministerie van Buitenlandse Zaken. Vanaf de eerste dag bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken als 16-jarige zag hij hoe het hele Ministerie van binnenuit functioneert. Hij mocht in vertrouwen een zitting bij wonen van de NAVO en kwam oog in oog te staan met NAVO directeur-generaal Jens Stolteberg. Die op dat moment een vergadering had bij de Tweede Kamer. Voor hem een onvergetelijke ervaring!

Toen naar zijn advies voor schoolleiders werd gevraagd, was hij stellig. Hij adviseert: “Schoolleiders die zorgen voor een goede sfeer, waarin iedereen, zowel leerlingen als leraren, zich gezien en gewaardeerd voelt, zijn échte schoolleiders.” Hij benadrukt dat in zo’n sfeer waarin ieder gekend wordt, leerlingen en leraren tot elkaar komen. Waardoor er meer wederzijds begrip kan ontstaan. Als leraren, behalve theoretische en praktische kennis overdragen, ook een goede band opbouwen met hun leerlingen, dragen zij bij aan persoonlijke groei. “Die sfeer creëren: dat doe je samen!” Sudais beseft dat dit niet altijd mogelijk is door enorm grote klassen. Toch pleit hij voor zo’n teamspirit op school, omdat leraren en schoolleiders hier het verschil kunnen maken.

Sudais begreep meer en meer hoeveel invloed onderwijs heeft op het leven. Dat het niet iedereen gegund is in de wereld om onderwijs te volgen. “Onderwijs is het meest krachtige middel om de wereld te verbeteren. Daar speelt politiek een cruciale rol in.” Het verbinden van jong en oud, van onderwijs en bestuur en van idealisme en realisme is een van zijn grootste passies. Net zoals zijn grootvader hem eens voorhield: “Sudais: Wat je voor je zelf wilt, moet je ook voor anderen willen. Want geven is hetzelfde als nemen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie