Peter de Parkeermeter geeft op de website van de gemeente uitleg over betaald parkeren in Amstelveen.
Peter de Parkeermeter geeft op de website van de gemeente uitleg over betaald parkeren in Amstelveen. Gemeente Amstelveen

Wethouder Gordon: 'Auto is voor ons geen melkkoe'

3 juli 2019 om 11:00 lokaal

AMSTELVEEN "We voeren betaald parkeren met vergunning niet in voor de lol," zegt wethouder parkeren Floor Gordon. "Het gaat erom wijken leefbaar, bereikbaar en veilig te houden voor onze inwoners. Betaald parkeren is voor ons geen melkkoe. Dat willen we met een gerichte campagne uitdragen."

Parkeren is in Amstelveen ingewikkeld. De autodichtheid is er hoog, er werken veel mensen van elders, luchtreizigers ontlopen er de parkeerkosten op Schiphol en forenzen parkeren er en reizen per tram of bus door naar Amsterdam. Zodra in een wijk betalen de parkeerellende oplost, verplaatst de overlast zich naar de wijk ernaast en zo verder.

De gemeente moet intussen inroeien tegen vooroordelen als dat betaald parkeren een melkkoe zou zijn, en niet altijd zijn wijkbewoners overtuigd van de noodzaak. Floor Gordon vindt zulke kritiek in Amstelveen onterecht. "We vragen niet meer dan nodig om het beleid uit te voeren," zegt ze. "Voorheen betaalden inwoners 100 euro per jaar voor een vergunning, nu nog 40 euro. De auto is dus beslist geen melkkoe. Alvorens betaald parkeren in te voeren, meten we eerst de parkeerdruk, de enige objectieve maatstaf. Vervolgens bepalen we een logisch aaneengesloten gebied en volgen er informatiebijeenkomsten."

OVERSCHOT Toch stelden raadsleden afgelopen week kritische vragen over een kwart miljoen euro overschot, zonder dat de tarieven verder omlaag gaan. "Dat klopt," erkent Gordon. "Maar we zijn bezig met verbetering van dienstverlening, communicatie en handhaving, Ook zijn er nieuwe gebieden waar we betaald parkeren invoeren. We weten nog niet precies hoe we uitkomen en wachten liever even met verlaging. Maar als we er structureel geld aan over houden, dan verlagen we het tarief zonder meer."

"De campagne is onderdeel van verbetering van de informatievoorziening. Omdat een gewone envelop met brief gauw in de papierbak belandt, hebben we de figuur Peter de Parkeermeter ontwikkeld voor al onze uitingen. Bij een brief over parkeren trekt zijn afbeelding de aandacht. Op de website spreekt hij mensen toe en geeft hij uitleg. Ik denk dat dit een grote verbetering is. Peter is een aansprekende figuur, haast om verliefd op te worden."

"Verder bieden we maatwerk. Zo zijn er in Elsrijk bij de Kruiskerk uitvaarten en huwelijksplechtigheden. Het is lastig als bezoekers niet bij de kerk kunnen parkeren. Daarom hebben we daar een blauwe zone ingericht. Studenten in Uilenstede hebben niet vaak een auto. Sommigen lenen die van hun ouders. We zien dat als autodelen, zodat zo'n student toch die auto in Uilenstede kan parkeren. Ouderen die slecht zijn met computers, kunnen bezoekers telefonisch aanmelden. En de parkeerduur voor bezoekers is verlengd van vier naar twaalf uur."

LOPEND De parkeermeter blijft intussen oprukken. Eerder dit jaar is deze ingevoerd in delen van Elsrijk en een stukje Keizer Karelpark Oost. In juli volgt Uilenstede. In het najaar komen de omgeving van Bankrashof, Kostverlorenhof en Biesbosch aan de beurt. Parkeerregisseur Leon Baas zegt: "Bij invoering houden we vooraf een infobijeenkomst voor bewoners. De eerste weken waarschuwen we alleen. Daarna kost foutparkeren 60 euro, plus het verschuldigde uurtarief. Controles doen we nu lopend, onderzocht wordt of er scooters kunnen komen met scanapparatuur. In het Stadshart blijft het waarschijnlijk lopen, daar krijgen we vragen over van alles. We zijn daar een soort wandelend VVV-kantoor."

René de Leeuw

Wethouder Floor Gordon:
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie