'Bumperklevende' bussen van de lijnen 348 en 357 op de Keizer Karelweg.
'Bumperklevende' bussen van de lijnen 348 en 357 op de Keizer Karelweg. René de Leeuw

Bus rijdt bumper aan bumper

2 juli 2019 om 15:30 lokaal

AMSTELVEEN Connexxion bussen van diverse lijnenbundels rijden in Amstelveen bumper aan bumper. Daardoor stoppen er steeds twee bussen vrijwel tegelijk bij een halte, in plaats van telkens één gelijkmatig verdeeld over de tijd. In de praktijk betekent dit voor de reiziger een halvering van de frequentie.

Het 'bumperkleven' is dagelijkse praktijk op de lijnenbundels 347/358 en 348/357 tussen Sportlaan en VU. De lijnen verbinden Uithoorn en Aalsmeer via Amstelveen met Amsterdam-Zuid en Elandsgracht. De Reizigers Adviesraad (RAR) signaleert het verschijnsel in een commentaar op het Vervoerplan 2020 van Connexxion.

De lijnen rijden samen over 5 kilometer en het bumperkleven doet zich voor in beide richtingen. De RAR vindt dat vooral in de daluren bezwaarlijk. In plaats van dat er iedere 7,5 minuten één bus komt, komen er ieder kwartier twee bussen langs. Connexxion stelt als oplossing voor op de Amsterdamse bundel met twee in plaats van vier hoogfrequente lijnen te gaan rijden. De 347/348 bedient dan Uithoorn - Amsterdam-Zuid en de 357/358 Aalsmeer - Elandsgracht. De RAR vindt dat geen goede oplossing vanwege de vele reizigers uit Uithoorn die naar de Marnixstraat willen. Zij ziet liever de 357 en 358 via het Huis aan de Poel rijden. Connexxion wil daar niet aan, omdat de lijnen nu de Van der Hooplaan uitstekend bedienen. Bumperkleven doet zich ook voor bij de lijnen 300 en 356 (Bijlmer Arena - Amstelveen - Haarlem), die over 14 kilometer nagenoeg hetzelfde traject rijden tussen Schiphol-Noord en Bijlmer Arena. Dit is vanwege de verschillende frequenties van beide lijnen lastig af te stemmen, maar volgens de RAR kan het in de daluren zeker beter.

GROTE BEER Volgens het Connexxion Vervoerplan stoppen de lijnen 347/348 vanaf 15 december tijdelijk bij Grote Beer, tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn. De gemeente heeft hier om gevraagd omdat lijn 55, die de tram tijdens de ombouw vervangt, niet langs Poortwachter komt. Verkeerswethouder Rob Ellermeijer ziet de stop graag gehandhaafd als er weer trams rijden: "Het schrappen van de halte Grote Beer is als een enorm gemis ervaren. Ik blijf mij ervoor inzetten dat de halte ook vanaf 2021 permanent in gebruik blijft."

PRAAM Nieuw wordt het doortrekken van lijn 199 naar Praam. Daardoor ontstaat er voor een groter deel van Amstelveen een goede verbinding met Schiphol, al moet er op Schiphol-Noord wel overgestapt worden voor het bereiken van Schiphol-Plaza. Maar dat gaat vlot, omdat het aanbod van bussen op Schiphol-Noord groot is.

De rit richting Amstelveen gaat nog wel vanaf P30 via Plaza, zodat de reiziger dan niet op Schiphol Noord het risico loopt van lange wachttijden omdat de 199 slechts een halfuurdienst is. De gemeente wil dat de bus verder doorrijdt naar Ziekenhuis Amstelland. De gemeente Ouder-Amstel ziet lijn 199 graag nóg verder doorgetrokken naar Ouderkerk inclusief een halte bij Ziekenhuis Amstelland.

René de Leeuw

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie