Het plan omvat zeven appartementengebouwen, in hoogte oplopend richting Bovenkerkerweg.
Het plan omvat zeven appartementengebouwen, in hoogte oplopend richting Bovenkerkerweg. Gemeente Amstelveen

Raad wil hoger bouwen aan Startbaan

27 juni 2019 om 12:00 lokaal

AMSTELVEEN Diverse fracties in de gemeenteraad willen een hoger woongebouw op de plek van Hewlett Packard aan de Startbaan 16 dan de door het college voorgestelde 32 meter. Dat bleek in een raadscommissievergadering dinsdag 25 juni.

Het collegevoorstel voorziet in zeven woongebouwen met bij elkaar 549 woningen, waaronder een groot percentage in de middeldure sector. Een inspreker/bewoner van de Startbaan vroeg vooraf of het niet wat kalmer aan kan met grote wooncomplexen in zijn straat. Er is recent al hoogbouw verrezen en er komen almaar grote blokken bij. "Een paar jaar geleden werd voor de Startbaan nog voornamelijk gedacht aan eengezinswoningen. Dat is helemaal omgeslagen. Er komen nu almaar woontorens bij. We zijn niet tegen woningbouw, maar we krijgen het gevoel dat we aan alle kanten worden ingebouwd." Bewoners vrezen verder onvoldoende parkeerruimte en toenemende verkeersdrukte. Zo is het kruispunt Startbaan - Van der Hooplaan nu al heel druk.

PvdA-raadslid Arnout van den Bosch pleitte meteen hierna om aan de Startbaan 16 nog verder de hoogte in te gaan. "De voorgestelde bouwhoogte is 32,5 meter, maar 38 meter is hier toegestaan. Kunnen we die ruimte niet benutten voor het toevoegen van extra eengezinswoningen?"

Lennart de Looze (GroenLinks) wilde het complex aan de oostkant verlagen en aan de Bovenkerkerwegkant verhogen. Wat hij, evenals de SP, mist in het plan zijn sociale huurwoningen. "Verder zijn de voorgestelde middeldure woningen vooral eenkamerappartementen. Ook gezinnen willen graag huren in deze prijsklasse. Die hebben niets aan een eenkamerappartement." VVD en D66 willen liefst koopwoningen erbij.

PARKEREN Bewoners en raadsleden vreesden dat het college de gemeentelijke standaard parkeernorm van 1,4 auto per woning richting 1,0 zou willen bijsturen. Wethouder Floor Gordon verzekerde echter dat het college de norm van 1,4 wil handhaven. "Omdat we zien dat het gebied heel druk is. Er zijn bovendien scholen en sportvoorzieningen. "Mocht de parkeernorm alsnog te ruim blijken, dan kan deze volgens de wethouder altijd nog worden aangepast.

"De verkeersafwikkeling is ook absoluut een aandachtspunt, zeker aan de kant van de Van der Hooplaan," vervolgde ze. "Voor het parkeren willen we een eenrichtings ring, zodat er geen tegengestelde verkeersstromen ontstaan." De wethouder ziet wel iets in wat weghalen aan de oostkant en toevoegen aan de westkant. "Daar kan nog wel wat mee worden geschoven."

Er zijn twee varianten. In variant B zitten meer koopwoningen, ook in het middeldure koopsegment. PvdA en GroenLinks kiezen liever voor A, omdat koopwoningen, in tegenstelling tot huurwoningen, niet middelduur gehouden kunnen worden. Paul Feenstra (VVD) vreest echter dat weinig koopwoningen bouwen op zich al prijsverhogend werkt.

René de Leeuw

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie