Vestigingsmanager Marleen Schrama en Manon van Til, manager Merk & Inspiratie.
Vestigingsmanager Marleen Schrama en Manon van Til, manager Merk & Inspiratie. Naomi Heidinga

Dille & Kamille opent vestiging in Stadshart Amstelveen

26 juni 2019 om 16:00 Nieuws

AMSTELVEEN Het Stadshart is vanaf vrijdag een vestiging van Dille & Kamille rijker. De klant kan er van alles vinden voor in en rond het huis. Denk aan artikelen voor de keuken, tuin en houten speelgoed. De winkel is net even anders dan anderen, bijvoorbeeld wat betreft de muziek. In plaats van pop wordt klassieke muziek gedraaid. "We willen een rustpunt creëren voor mensen, waar ze lekker kunnen rondneuzen," aldus vestigingsmanager Marleen Schrama.

In 1974 ging de eerste vestiging van Dille & Kamille open. In Utrechtse werfkelder aan de gracht opende Freek Kamerling zijn winkel. "Hij had daarvoor onder meer bij Makro gewerkt," aldus Manon van Til, manager Merk & Inspiratie. "Kamerling verafschuwde de massaproductie, het gebruik van plastics en het kille tl-licht in winkels. In zijn concept staat warmte en eenvoud centraal. Dat is terug te zien in de winkelinrichting, en de artikelen die we verkopen; veelal gemaakt van natuurlijke materialen als hout."

Dille & Kamille bestaat 45 jaar. In die periode is het bedrijf 'organisch' gegroeid. In Amstelveen wordt het 33ste filiaal geopend. De eerste winkel in een winkelcentrum en dan ook nog in een kelder: de entree is op de begane grond. Via trap of lift wordt de klant naar een gezellig ingerichte keldershop geleid. "Net als hoe Kamerling begon, aan de Utrechtse gracht." Een vestiging in een overdekt winkelcentrum is even wennen. "We hebben een andere uitstraling dan andere winkels. Dat horen we vaak terug van klanten. Ze vinden de rust een verademing."

Dat betekent niet dat Dille & Kamille een saaie winkel is, in tegendeel. "Twee dingen zijn voor ons heel belangrijk. In eerste instantie duurzaamheid. We kiezen daarom voor natuurlijke materialen, kwalitatief goede producten die lang meegaan. Die producten komen indien mogelijk uit de Benelux, maar ook uit landen overzee. Ambacht vinden we belangrijk. Zo zijn veel van onze keukenartikelen afkomstig uit Italië, waar ze deze producten al jaren vervaardigen. Onze vilten artikelen komen uit Nepal. Een heel dorp profiteert daarvan. Sociaal ondernemerschap vinden we eveneens belangrijk."

Naast duurzaamheid is de klant verwennen ook een speerpunt. "Onze producten zijn leuk en fijn om te gebruiken. Ze zijn tijdloos." Service, inspiratie en advies, daar staat Dille & Kamille om bekend. "We nemen de tijd voor de klant. Advies en inspiratie bieden is een belangrijk onderdeel van ons concept. Kijk maar naar onze website en social media. Daar vind je volop inspiratie. We hebben als keten inmiddels een behoorlijke fanschare opgebouwd. Mensen die graag met onze producten werken. Dat zien we terug bij ons personeel. Vaak solliciteren mensen bij ons die iets met onze winkel hebben, achter het concept staan. Dat zorgt niet alleen voor een goed team, ook voor de klant is het prettig. Onze mensen kennen onze producten. De één weet veel van tuinieren, de ander van koken: zo kunnen we de klant op alle terreinen van advies voorzien."

Vrijdag 28 juni gaat Dille & Kamille open. Het eerste weekend wordt extra feestelijk. Er zijn verschillende proeverijen en iedere klant krijgt bij zijn of haar aankoop een zeepje cadeau. "Elke dag is aan één zo'n zeepje een extra prijs verbonden: de kenmerkende Dille & Kamille tas gevuld met 100 euro aan artikelen."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie