Een van de huidige honderd elektrische bussen van Connexxion.
Een van de huidige honderd elektrische bussen van Connexxion. René de Leeuw

Kritiek reizigersclub op extra overstap wegens elektrische bus

26 juni 2019 om 11:00 lokaal

AMSTELVEEN Connexxion wil in de regio Amstelland-Meerlanden vanaf 2021 meer met elektrische bussen gaan rijden. Goed voor het milieu, maar reizigers moeten op sommige lijnen overstappen. Dat geldt vooral voor de prestigieuze R-Netlijn 300 (Bijlmer Arena-Schiphol-Haarlem), maar ook op andere lijnen ontstaan problemen. Reizigersvereniging ROVER is kritisch.

Connexxion heeft nu op en rond Schiphol 100 elektrische bussen rijden en wil er 158 bij bestellen voor de lijnen 255, 300, 340, 341, 342, 347, 348, 356, 357, 358 en 397. Een nadeel van elektrische bussen is echter hun beperkte bereik van slechts 72 kilometer tot de volgende oplaadbeurt. Dat geeft praktische problemen. Op de begin/eindpunten van lijn 300 zijn geen laadpunten, daarom moet het laden van bussen plaatsvinden op de tussenhaltes Schiphol-Noord en Spaarne Gasthuis. Passagiers moeten daar straks overstappen van een bus met lege accu's op een met volle. Die andere bus is dan weliswaar ook lijn 300, maar hinderlijk is dit overstappen wel. Het inrichten van laadplekken bij Haarlem Station en Bijlmer Arena vergt extra ruimte op heel dure grond.

LEEG In de huidige praktijk komen lege accu's nogal eens voor en omleidingen nopen tot het rijden van extra kilometers, waardoor al gauw extra bussen nodig zijn. Er zijn ook klachten dat het in de elektrische bussen koud is. De verwarming trekt de accu's bovendien extra leeg. En dan hebben de bussen nog niet hoeven rijden in een serieuze winter. Verder pendelen bussen veelvuldig leeg heen en weer tussen laadpunten en begin/eindpunten, wat leidt tot hogere personeelskosten, extra energieverbruik en extra drukte op toch al volle wegen.

Behalve voor lijn 300 zijn er ook gevolgen voor lijn 340 (Haarlem-Uithoorn-Mijdrecht) en 342 (Uithoorn-Schiphol), waarvoor het laadproces heel lastig optimaal is in te richten. Het doortrekken van lijn 397/N97 (Nieuw-Vennep-Schiphol-Amsterdam) naar Lisse is met de huidige actieradius uitermate lastig.


SLECHT Reizigersvereniging ROVER vindt extra overstappen een slechte zaak. "Daarom willen wij meer laadpunten en in de bussen grotere accu's," zegt ROVER-woordvoerder Menno Waalewijn. "Vooral bij eindhaltes moeten laadpunten komen. Dat scheelt personeelskosten en energieverspilling."

De Reizigers Advies Raad (RAR), die Connexxion adviseert over nieuwe dienstregelingen, noemt de bedrijfsvoering kwetsbaar. De RAR vind het niet juist dat de ontwikkeling van het lijnennet wordt gedicteerd door een actieradiusprobleem: "Accucapaciteit mag niet bepalend zijn." Volgens de RAR ontstaat door 'knippen', zoals op lijn 300, een voor de reiziger minder aantrekkelijk product, met als risico dat de reiziger weer voor de auto kiest.

De RAR pleit ervoor eerst meer ervaring op te doen met elektrische bussen alvorens er meer te bestellen en ook te wachten totdat de accutechniek verder gevorderd is.

René de Leeuw

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie