De gemeenteraad is akkoord met het bestemmingsplan voor het verbreden en verdiept maken van de A9.
De gemeenteraad is akkoord met het bestemmingsplan voor het verbreden en verdiept maken van de A9. René de Leeuw

Raad stemt in met bestemmingsplan A9-verbreding

24 april 2019 om 16:00 lokaal

AMSTELVEEN De gemeenteraad van Amstelveen gaat akkoord met het nieuwe bestemmingsplan voor de snelweg A9. Na bespreking in een raadscommissie komt er op 8 mei geen behandeling meer in de raad zelf. De raad beschouwt het bestemmingsplan als een hamerstuk.

In de raadscommissie hield bestuurslid Els Hamer van de gezamenlijke Meander verenigingen van eigenaren (VVE's) een laatste vurig pleidooi om in plaats van wat 'schaamlapjes' over de weg heen te bouwen, het hele stuk door Amstelveen aan de bovenkant dicht te maken. Dan heb je toch het effect van een tunnel. "Toen de A9 door Amstelveen werd aangelegd, gebeurde dat met de kennis van toen," ze ze. "Welke ambitieuze stad wilde toen zo'n statussymbool níet binnen de gemeentegrenzen? Maar nu dient zich de mogelijkheid aan de A9 onzichtbaar, onhoorbaar en geurloos te maken. En we kunnen ons niet meer verschuilen achter onwetendheid. In Amsterdam-Zuidoost komt de weg volledig in een tunnel, met een fantastisch park er bovenop. De flats in de Bijlmer liggen veel verder van de weg dan de flats in Amstelveen. Zijn we in Amstelveen beter bestand tegen lawaai en luchtverontreiniging? De A9 is bovendien op geen enkele wijze in het belang van Amstelveen. Schiphol, Almere en Lelystad hebben er belang bij."

Cheimaa Aouni (GroenLinks) zou ze wel kunnen overtuigen. Die onderstreepte nog eens dat GroenLinks geen voorstander is van verbreding van de A9. "Wij hebben liever een volledige ondertunneling." Ook Patrick Adriaans (SP) blijft het A9-plan een slecht besluit vinden. "Waarom trekken wij geld uit terwijl het probleem in Almere ligt? We faciliteren wat we niet willen."

FORMALITEIT Paul Feenstra (VVD) verweet Aouni een reeds gevoerde discussie opnieuw te willen gaan voeren. "Wat we nu in de raad beslissen over het bestemmingsplan is een formaliteit. Het Tracébesluit is eerder al genomen en onherroepelijk geworden. Waar we het nog over kunnen hebben zijn de gevolgen voor het Meanderpark. VVD en D66 hebben eerder de motie 'Groen voor groen' aangenomen. De verbreding van de A9 heeft gevolgen voor het Meanderpark. Waar komt het te verdwijnen groen terug?" Andere fracties lieten berustende geluiden horen.

Wethouder Floor Gordon onderstreepte dat de plannen voor de A9 inhoudelijk niet meer ter discussie staan. "Het besluit is al jaren geleden genomen. Het gaat nu om de uitvoering." Ze erkende dat de verbreding leidt tot pijn voor de bomen in het Meanderpark, maar uiteindelijk lijkt het resultaat toch mee te gaan vallen. "Aan de oostkant en aan de westkant gaat er een stukje van het park af. Maar in het midden wordt het park wat groter. Dat komt omdat de A9 uiteindelijk enigszins naar het zuiden opschuift, richting Rijderslaan. Daarmee wordt het park netto zelfs iets groter. Bovendien worden de overkappingen boven de weg groen ingericht, zodat er in z'n totaliteit een uitbreiding ontstaat van het groenareaal."

René de Leeuw

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie