Marja de Boer Lichtveld bij één van haar favoriete beelden.
Marja de Boer Lichtveld bij één van haar favoriete beelden. Naomi Heidinga

Marja de Boer Lichtveld: ´Expositie voelt als 'grande finale'

2 september 2018 om 10:00 Uit-cultuur/nieuws

AMSTELVEEN Museum Jan van der Togt toont van 24 augustus tot en met 7 oktober 2018 'Frans & Marja de Boer Lichtveld – Een beeld van 45 jaar samen werken'. Voor het eerst wordt een overzichtstentoonstelling gewijd aan dit Amstelveense kunstenaarsduo. "Het voelt als een grande finale," aldus kunstenares Marja de Boer Lichtveld.

We beginnen het interview met het kijken naar een korte film over het duo, die voor de expositie is gemaakt. Daarin beelden van de beginjaren in de jaren zestig. Frans en Marja leerden elkaar kennen op het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs. Het klikte. Marja zag wel iets in de beeldhouwer en dat gevoel was wederzijds. Eerst woonden ze in Amsterdam in verschillende kraakpanden. Na hun opleiding betrokken ze een voormalige school in Ouderkerk aan de Amstel, waar ze een atelier deelden.

POPPENOGEN In de beginjaren werkten ze naast elkaar, aan hun eigen werken. Marja maakte tekeningen, collages en gouaches, vaak met erotische elementen. Frans vervaardigde sculpturen uit schroot, verwijzend naar de cultuur van de Azteken. Ze wijst naar een aantal tekeningen. "Deze heb ik gemaakt kort na mijn opleiding. Na een tentoonstelling zijn ze op zolder beland, heb ik er niet meer naar omgekeken. Ik vond ze ook niet meer zo interessant, was met heel andere kunst bezig. Ze geven wel een mooi beeld van de beginjaren. Nu pas zie ik elementen van toen terugkomen in later werk. Bijvoorbeeld de ogen." Die zijn bijvoorbeeld ook verwerkt in de Sleeping Machine, een werk uit de late jaren zestig. Daarin zitten tientallen poppenogen.

SAMENWERKING Na die eerste periode maakte Marja de overstap van papier en stof naar kinetische objecten. Licht, ruimte, reflectie en beweging zijn hoofdelementen in haar werk. "Na de academie stonden we direct in de belangstelling. We werkten met nieuwe materialen zoals neonverlichting en kunststof en speelden in op actuele onderwerpen, zoals Frans met zijn space-objecten." Hun werk werd getoond op tentoonstellingen op binnen- en buitenland. Na een duo tentoonstelling worden ze in de jaren zeventig gevraagd om samen te werken aan een opdracht. Het begin van een jarenlange samenwerking, met talloze beelden in de openbare ruimte als resultaat.

ARCHITECTONISCH "Ons werk ging steeds meer naar elkaar toegroeien. Daarom was de stap naar samenwerking ook niet zo groot." Waar het begon met collages en kinetische objecten in de jaren '60 en '70, ontstonden er strakke roestvrijstalen beelden in de tachtiger jaren. Vanaf de jaren '90 tot in de 21ste eeuw maakten ze kleurrijke sculpturen in de openbare ruimte. Ook het vrije werk maakten ze samen. Dat is heel divers, al zijn de kunstwerken veelal architectonisch van aard.

BOEK De tentoonstelling heeft ze zelf samengesteld. Thuis heeft ze maquettes gemaakt, met kunstwerken in het klein. "Onze werken heb ik nog nooit zo mooi bij elkaar gezien." Het is jammer dat Frans het niet meer heeft mogen meemaken. "De zalen hier zijn heel mooi, licht en ruim. Ze zijn vergelijkbaar met de erezalen in het Stedelijk Museum. En de werken staan op prachtige sokkels." Tweeënhalf jaar is ze bezig geweest met de voorbereiding. Kunstwerken moesten worden opgespoord, van zolder gehaald en gerestaureerd. "Na de tentoonstelling ga ik met nieuwe werken aan de slag. Ik heb er zin in." Bij de expo is een boek verschenen. Het is onder meer verkrijgbaar in het museum.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie