Afbeelding
Eigen foto

Naeckt in je huiskamer

22 mei 2020 om 16:00 Zakelijk

AMSTELVEEN Dat de maatregelen om de horeca bijna 3 maanden te sluiten impact heeft op (kleine)bierbrouwerijen behoeft geen verdere toelichting. Dat geldt ook de Naeckte Brouwers en Pontus Brewing.

BIERBROUWERIJEN IN NOOD Uit onderzoek van CRAFT, de branchevereniging voor onafhankelijke bierbrouwerijen, blijkt dat de gemiddelde omzetdaling 70 procent is, met uitschieters naar 90 procent. Vooral brouwerijen met eigen horeca worden hard getroffen. ”Een flink aantal brouwerijen baseert het businessmodel op het hebben van een eigen taproom of proeflokaal. Als die wegvalt, zakt de bodem onder je onderneming vandaan”, aldus CRAFT-voorzitterOrdeman. Voor de Naeckte Brouwers en Pontus Brewing geldt hetzelfde, want wij zijn zo’n brouwerij met ANNA als een eigen proeflokaal.

CREATIVITEIT KOMT LOS Na de sluiting is het hele team gaan brainstormen over mogelijkheden om ons lekkere bier niet te laten verpieteren en op een andere wijze aan de man/ vrouw te brengen. "Uit alle ideeën kwam de webshop met thuisbezorging toch als beste uit de bus," vertelt Erwin van der Laan. "Ook omdat we hiermee een extra verkoopkanaal voor de toekomst creëren. Na een week was de webshop in de lucht, alleen hoe konden we de lokale bierliefhebbers hiervoor warm maken? Na allerlei opties te hebben afgewogen hebben we gekozen voor old-schoolflyeren, van deur tot deur. Eerst heel Amstelveen, en daarna ook buurten in Amsterdam en we gaan nog verder."

AMSTELVEEN IS ENTHOUSIAST Hij vervolgt: "In het begin wisten we niet wat we konden verwachten en hebben ons verkeken op de hoeveelheid werk van het flyeren. Op straat kregen we veel positieve reacties van mensen die hopen dat ANNA en de brouwerij blijven bestaan, werden direct al bestellingen gedaan of vroeg men een extra stapeltje flyers voor vrienden. De Amstelveense bevolking draagt ons een warm hart toe. Vaak hebben we Amstelveners weten te verrassen in de snelheid van leveren; binnen 2 uur van flyeren, bestellen tot leveren! Uiteraard zijn dit de uitschieters, maar binnen 48 uur bezorgd is wel onze norm geworden. De webshop is vooral gericht op bierverkoop. Daarnaast zochten we nog een manier om de trouwe bezoekers van ANNA te kunnen blijven bedienen. Bij de 'wat de pot schaft' drive-in op vrijdag bieden we elke week een ander gerecht aan. Ook voor deze actie lopen de ANNA-fans uit."

STEUN JE BROUWERIJ "De webshop en drive-in zijn hartstikke leuk om te doen, geven veel energie en genereren ook omzet maar niet voldoende. Uw hulp is en blijft daarom hard nodig." Met de opening van de horeca vanaf 1 juni zal ANNA een 1,5 meter proeflokaal met terras worden maar ook daarmee zal de omzet nog niet op peil zijn. "Denk lokaal, reserveer een tafel bij ANNA of haal Naeckte Brouwers bier in huis."

ANNA Proeflokaal.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie