Luchthaven Schiphol.
Luchthaven Schiphol. René de Leeuw

Amstelveen niet te spreken over lange duur baanonderhoud Schiphol in 2023

Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Amstelveen wacht een lawaaiige eerste helft van 2023. Op 2 januari volgend jaar sluit Schiphol de Zwanenburgbaan voor een grote onderhoudsbeurt, die ook langer duurt dan gebruikelijk. De Amstelveense politiek is niet te spreken over de duur van het onderhoud 

Volgens de nog voorlopige planning duurt het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan zelf zestien weken, tot 19 april. De baan kan daarna wel weer worden gebruikt, maar in beperkte mate in verband met de dan nog doorlopende vervanging van het instrument landingssysteem (ILS) van de baan. De installatie en meetvluchten duren tot en met 23 mei. Daarna moet het systeem nog minstens een maand betrouwbaar werken totdat het weer volledig beschikbaar komt. Bij goede zichtomstandigheden kan in plaats van het ILS gebruik worden gemaakt van satellietnavigatie.

INKORTEN De laatste jaren duren grote onderhoudsbeurten aan de banen op Schiphol zo’n tien tot dertien weken. Overigens heeft Schiphol enkele jaren geleden beleid in gang gezet om onderhoudsbeurten in te korten, bijvoorbeeld door meer onderdelen van een grote beurt gelijktijdig uit te voeren. Volgens Schiphol gebeurt dat begin volgend jaar ook bij de Zwanenburgbaan. Maar het is niet zo dat bij iedere grote beurt dezelfde werkzaamheden worden uitgevoerd, er worden zaken aangepakt die aan groot onderhoud toe zijn en dat verschilt per grote beurt. Daardoor loopt ook de duur van de werkzaamheden uiteen. Voor de Zwanenburgbaan komen bij de aanstaande grote onderhoudsbeurt veel zaken samen.

Als er een baan in onderhoud gaat, dan moet het verkeer dat normaal van die baan gebruik maakt, uitwijken naar andere banen. De Zwanenburgbaan fungeert gewoonlijk als secundaire baan. Als in piekuren de Polderbaan niet meer al het vliegverkeer kan verwerken, dan wordt ter aanvulling de Zwanenburgbaan ingeschakeld. Bij onderhoud van de Zwanenburgbaan wijken vliegtuigen meestal uit naar de Buitenveldertbaan, wat mede afhankelijk is van het weer. Dat geeft veel extra overlast in Amstelveen.

BIZAR De Amstelveense politiek is niet te spreken over de duur van het onderhoud. BBA-raadslid Kitty Huisman stelde in de raadsvergadering van 21 september vragen hierover. Zij wees ook op het recente onderhoud van de Aalsmeerbaan, dat drie volle maanden duurde en ook leidde tot veel extra inzet van de Buitenveldertbaan. Huisman noemde de te verwachten extra overlast ‘zeer ongewenst’. Wethouder Adam Elzakalai noemde het ‘bizar’ dat er geen overleg geweest is met gemeenten. “Dat komt zeker aan de orde in gesprekken die wij samen met andere gemeenten en één op één met Schiphol gaan voeren,” zei hij. “Zeker in het licht van wat wij afgelopen zomer hebben ervaren, moeten we bekijken hoe we de overlast tot een minimum kunnen beperken. Ik ben geen specialist in baanonderhoud en zeg niet dat het korter kan, maar wat ik wel een beetje mis is of er geen alternatieven zijn waarbij het sneller kan.”

VOORPROEFJE De lopende week kan gezien worden als een voorproefje van begin volgend jaar, vanwege een veel kleinere jaarlijkse onderhoudsbeurt. Dat werk begon afgelopen maandag en duurt tot en met zondag 2 oktober. Er worden dan meteen al voorbereidingen getroffen voor de grote beurt in 2023. Voor meer informatie over het baangebruik tijdens werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol), zeven dagen per week (09.00-17.00 uur) via 020-6015555 of de website.

advertentie
advertentie