De in 2018 aangelegde rotonde bij het kruispunt Amsterdamseweg/Keizer Karelweg.
De in 2018 aangelegde rotonde bij het kruispunt Amsterdamseweg/Keizer Karelweg. Naomi Heidinga

Amstelveen gaat geen rotondes terugbrengen naar kruispunten met verkeerslichten

31 oktober 2021 om 14:00 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Amstelveen stopt niet met het ombouwen van kruispunten die daarvoor in aanmerking komen naar rotondes. ChristenUnie had het college van B en W gevraagd om dit tijdelijk te staken in afwachting van nader onderzoek of rotondes echt verkeersveiliger zijn. Ook het weer ombouwen van rotondes naar kruispunten met verkeerslichten, is volgens het college niet wenselijk. Dat stellen B en W in reactie op vragen van de raadsfractie van de ChristenUnie. Volgens het college heeft landelijk verkeersonderzoek aangetoond dat rotondes veel veiliger zijn. 

De raadsfractie van de ChristenUnie had de vragen ingediend naar aanleiding van recente verkeersongevallen op rotondes waar fietsers en scooters bij betrokken waren. Het terugbrengen van rotondes naar kruispunten met verkeerslichten, was een van de opties die de partij had voorgelegd om de verkeerspleinen veiliger te maken. 

DISCUSSIE VEILIGHEID De gemeente heeft de afgelopen jaren een groot aantal kruispunten omgebouwd tot rotondes. Dat gebeurde juist om de verkeersveiligheid te verbeteren. Desondanks blijven zich regelmatig ongevallen voordoen. De discussie over de veiligheid van de rotondes woedt dan ook al jaren in Amstelveen. In reactie daarop liet wethouder Rob Ellermeijer (Verkeer en Vervoer) eind 2019 reeds onderzoek doen naar de veiligheid van fietsers op de rotondes. Alle rotondes werden bezocht door medewerkers van de gemeente en beoordeeld. Het onderzoek leidde onder meer tot diverse aanpassingen rond de nieuwe rotondes op de kruispunten van de Beneluxbaan met Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan.

TWEERICHTINGSVERKEER FIETSERS De gemeenteraad vond de uitkomsten echter onvoldoende en steunde in februari 2020 een door het CDA ingediende motie waarin die partij om een uitgebreider onderzoek vroeg. In de motie riep het CDA op om ook de snelheid waarmee auto’s op de rotonde afkomen bij het onderzoek te betrekken. Ook vroeg de partij om de risico’s van tweerichtingsverkeer voor fietsers op de rotondes in beeld te brengen. Fietsers mogen op diverse rotondes zowel links- als rechtsom de rotonde oprijden, waardoor ze mogelijk uit een voor automobilisten onverwachte hoek kunnen komen. Volgens het CDA zijn rotondes waar eenrichtingsverkeer geldt veiliger voor fietsers.

STOPZETTEN De ChristenUnie vroeg in september via schriftelijke wederom om aandacht voor de verkeersveiligheid op de rotondes. De partij deed dit omdat het aantal verkeersongevallen waarbij fietsers en scooterrijders betrokken waren sterk toegenomen leek te zijn. De partij verzocht het college onder meer om de plannen om nog andere kruispunten te vervangen door rotondes tijdelijk stop te zetten. B en W voelen daar echter niet voor. ‘In de afgelopen jaren hebben wij nauwgezet bijgehouden waar ongevallen gebeuren en de conclusie is dat het aantal letselongevallen op rotondes tot nu toe verhoudingsgewijs niet hoog is.’ Het college benadrukt daarbij dat wel dat ieder letselongeval betreurenswaardig en er één te veel is. ‘Maar er zijn momenteel ondanks bepaalde berichtgevingen geen ‘black spots’ in Amstelveen. Wij staan dan ook achter het beleid om rotondes aan te leggen op kruispunten die zich daarvoor lenen.’

VEILIGSTE OPTIE Volgens B en W heeft onderzoek door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) aangetoond dat rotondes met afstand de veiligste kruispunt vormen zijn voor alle verkeersdeelnemers. Dat komt onder andere omdat er minder conflictpunten zijn dan op een regulier kruispunt en de snelheid van het verkeer lager is. Ook is de impacthoek bij een ongeval relatief gunstiger dan bij een traditioneel kruispunt waardoor aanrijdingen doorgaans minder ernstig zijn. Na de rotondes komen gewone voorrangskruispunten op de tweede plaats qua verkeersveiligheid. Pas op de derde plaats volgen de kruispunten met verkeerslichten, onder andere door de complexiteit van deze kruisingen.

ONGEVALLEN Het college voelt daarom niets voor het weer ombouwen van rotondes naar dergelijke kruispunten. B en W wijzen er daarbij op dat op enkele kruispunten waar rotondes zijn gekomen voorheen ook veel ongevallen gebeurden, waaronder ongevallen met dodelijke afloop of ernstig letsel. ‘Op deze kruispunten waren de doorstroming en oversteekbaarheid voor langzaam verkeer in het algemeen veel minder goed dan in de huidige situatie. Het aanleggen van rotondes past ook binnen het beleid om fietsers en voetgangers goed te faciliteren. Bij rotondes kunnen fietsers in het algemeen veilig doorfietsen en hoeven zij niet meer te wachten zoals bij een route met verkeerslichten.’

DOSEREN Het plaatsen van verkeerslichten op de toegang naar rotondes is volgens B en en W ook geen optie, omdat het verkeer daarmee niet geregeld kan worden.  ’Een verkeerslicht zou alleen van toegevoegde waarde kunnen zijn op ruime afstand van de rotonde om het naderende verkeer te doseren. Dat kan zinvol zijn bij een overbelaste rotonde , waardoor wachtrijen op andere takken zodanig toenemen, dat andere kruispunten geblokkeerd worden.  Voorwaarde is dan wel, dat er op de te doseren tak ook een lange wachtruimte is zonder overig verkeer te hinderen. Vooralsnog zien wij hier geen aanleiding toe op specifieke rotondes, maar we sluiten deze optie voor de toekomst niet uit,’ aldus B en W.

EENRICHTINGSPADEN De eerder ook door het CDA voorgestelde invoering van eenrichtingsverkeer voor fietsers op rotondes, is al deels overgenomen. Het college kiest er nu als het kan voor aanleg van eenrichtingspaden rond rotondes. ‘Soms kan dat echter niet, vanwege aansluitende fietspaden en logische fietsroutes. We moeten hierbij kijken naar wat de weggebruiker logisch zou vinden. Als je een logische fietsbeweging niet faciliteert met een tweerichtingsoversteek, dan zullen de meeste fietsers toch de illegale oversteekbeweging gaan maken en hiermee juist onveiligheid creëren. Daarom is het kiezen voor een- of tweerichtingsoversteken in de regel maatwerk met als uitgangspunt: één richting waar het kan, twee richtingen waar dat logisch is.’

(Tekst gaat door onder de foto}


De wanden die het zicht blokkeren. - Foto Léon Jansen 

In reactie op de door de ChristenUnie aangegeven optie om obstakels of belemmeringen van het zicht weg te nemen, stelt het college dit al zo veel mogelijk toe te passen bij het ontwerpen van de rotondes. ‘Het gaat echter niet altijd goed, zoals gebleken is bij de aanleg van de rotondes bij de Amstelveenlijn, waarbij helaas toch wat zichtbelemmeringen ontstaan als de glasplaten beslaan. Soms blijken ook te hoge bosschages of begroeiing aanwezig. Wij roepen op om dergelijke situaties altijd te melden, zodat tijdig gesnoeid kan worden of de beplanting aangepast kan worden. De afscherming met glasplaten bij de rotondes boven de Amstelveenlijn wordt  binnenkort aangepast, zodat het geen zichtbelemmering meer vormt. 

30 KM-ZONE Het voorstel van ChristenUnie om een 30-kilometerzone op de toegangswegen naar de rotondes in te voeren wijst het college af. ‘De rotondes in Amstelveen zijn daarnaast zodanig ingericht dat de naderings- en passeersnelheid nagenoeg overal rond maximaal 30 tot 35 km/uur ligt. Op de toeleidende wegen een snelheidslimiet van 30 km/uur instellen voegt naar onze mening dan ook niet veel toe.’

DREMPELS Het college stelt de ontwikkeling van het aantal en het type ongevallen goed in de gaten te blijven houden en waar mogelijk zichtlijnen en herkenbaarheid van verkeerssituaties verder verbeteren. ‘Met het plaatsen van extra bebording of het aanbrengen van extra markering wordt de veiligheid verder bevorderd. Bij nieuwe tweerichtingsoversteken passen wij bovendien tegenwoordig ook drempels toe.’

Rotonde bij het kruispunt Groen van Prinstererlaan/van der Hooplaan.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie