VVD-raadslid Arjan Gerritsen (rechts) en omwonenden Edo Vellenga (midden) en Tom Pel (links) bij de rotonde bij de rotonde Legmeerdijk/Jane Adamslaan.
VVD-raadslid Arjan Gerritsen (rechts) en omwonenden Edo Vellenga (midden) en Tom Pel (links) bij de rotonde bij de rotonde Legmeerdijk/Jane Adamslaan. VVD Amstelveen

Geen extra snelheidsbeperkingen voor verkeer op Legmeerdijk

28 oktober 2021 om 11:30 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Er komen geen extra snelheidsbeperkingen voor het verkeer op het deel van de Legmeerdijk dat in de bebouwde kom van Amstelveen ligt. Dat meldt het college van B en W in antwoord op vragen de gemeenteraadsfractie van de VVD. Het college wijst erop dat de Legmeerdijk een belangrijke gebiedsontsluitingsweg is die ook gebruikt wordt door de bussen van Connexxion. De bestaande rotonde bij de Jane Adamslaan en de door Amstelveen gewenste toekomstige rotonde bij de Marshallsingel hebben volgens B en W een voldoende snelheidsremmende werking. Op deze rotondes binnen de bebouwde kom heeft langzaam verkeer voorrang.

De VVD had via schriftelijke vragen om een veiligere inrichting van de Legmeerdijk ter hoogte van Westwijk gevraagd. “Het is een drukke provinciale weg die door vrachtverkeer veelvuldig als doorgaande route wordt gebruikt. Daarnaast wordt er regelmatig te hard gereden door weggebruikers en verkeert het dubbelstrooks fietspad naast de weg in een slechte staat. ‘Op meerdere fronten is wat aan te merken op de Legmeerdijk. Dat moet echt veiliger,” aldus VVD-raadslid Arjan Gerritsen. De partij maakt zich met name om de veiligheid van kinderen die op de fiets naar school of sportverenigingen gaan. 

Het college benadrukt dat het net als de VVD vindt dat de verkeersveiligheid op de Legmeerdijk niet in het geding mag zijn. De weg is echter een belangrijke ontsluitingsroute die ook als zodanig is ingericht.  De Legmeerdijk wordt dagelijks door meer dan 10.000 motorvoertuigen per etmaal gebruikt en dient bij afsluiting van de Waterwolftunnel in de N201 als omleidingsroute.

MIDDENEILAND Om de verkeersveiligheid te verbeteren zijn er bij de rotonde bij de Jane Addamslaan al snelheidsremmende maatregelen uitgevoerd om de entree van de bebouwde kom te benadrukken en de veiligheid voor overstekende busreizigers te waarborgen. Het ging daarbij om de de aanleg van een middeneiland, waardoor voetgangers en fietsers in twee etappes kunnen oversteken. Ter hoogte van het middeneiland is er nu ook een kleine slinger in de weg aangebracht waardoor de oversteek voor fietsers en voetgangers een hogere attentiewaarde voor automobilisten. ‘Verder wordt ook het fietspadrond de rotonde nog door de provincie aangepast. Met deze aanpassingen wordt deverkeersveiligheid van de rotonde verder verbeterd,’ kondigt het college aan.

VRACHTVERKEER UIt onderzoek naar de intensiteit van het vrachtverkeer op de Legmeerdijk is volgens B en W gebleken dat het aandeel daarvan relatief laag is (rond 5 procent). De route wordt af en toe door vrachtverkeer gebruikt als doorgaande route, maar daarnaast gaat het ook om bestemmingsverkeer naar bedrijven die aan de weg gevestigd zijn. Vanwege de vele erfaansluitingen is de maximumsnelheid op de Legmeerdijk in de bebouwde kom 50 km/uur en daarbuiten 60 km/uur. Om op naleving van de maximumsnelheid toe te zien, houdt de politie regelmatig controles en schrijft waar nodig bekeuringen uit. 

MARSHALLSINGEL De rotonde bij de Jane Adamslaan maakt de Legmeerdijk al minder aantrekkelijk voor doorgaand vrachtverkeer. Dit effect zal volgens het college naar verwachting nog verder toenemen bij de toekomstige herinrichting van de kruising bij de Marshallsingel, die ook een aansluiting op de woonwijk Oosteinde in Aalsmeer krijgt. De wens van Amstelveen is om ook hier een enkelstrooksrotonde aan te leggen, met voorrang voor langzaam verkeer zoals overal binnen de bebouwde kom in Amstelveen. Deze extra rotonde moet ook voor een veilige en comfortabele oversteekvoorziening voor langzaam verkeer tussen Aalsmeer en Amstelveen zorgen.

FIETSPAD Het college deelt de vaststelling van de VVD-fractie dat het fietspad langs de Legmeerdijk niet in goede staat is. “Het betreft hier een regionale hoofdfietsroute. Beheer en onderhoud ligt bij de provincie Noord-Holland. We zullen er bij de provincie op aandringen om hier aandacht aan te besteden. Daarbij zullen wij ook voorstellen om de trajecten van het fietspad die nog in tegels of losse betonplaten zijn uitgevoerd te vervangen door asfalt of een andere comfortabele vorm van gesloten verharding,’ aldus B en W in antwoord op de vragen van de VVD.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie