Afbeelding
Monique Sons

Fietser moet in Amstelveen steeds vaker omrijden

20 september 2021 om 11:00 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN GroenLinks-raadslid Lennart de Looze legde collega-raadsleden donderdag in een commissievergadering een raadsel voor: “Laatst had ik een afspraak in het Stadshart met vijf vrienden. Iedereen kwam uit een ander deel van Amstelveen. Iedereen kwam vijf minuten te laat, op één na, een VVD-stemmer. Hoe kwam dat?” De Looze’s gaf zelf het antwoord: “De VVD-stemmer kwam als enige met de auto, de overigen kwamen op de fiets.”

Dat inspireerde het GroenLinks-raadslid tot vragen aan het college over het fietsbeleid: “Waarom zijn er momenteel zoveel fietsomleidingen in Amstelveen? Waarom is dit zo gepland? Waarom begonnen veel werkzaamheden in de eerste schoolweek? Wat zijn acceptabele afstanden en tijden bij omrijden voor fietsers? En voor auto’s? Als fietser voelt het vreemd om te moeten omrijden, terwijl je auto’s op de parallelweg hun weg ziet vervolgen. Moet de fiets niet meer prioriteit krijgen?” 

Volgens verkeerswethouder Rob Ellermeijer wordt wel degelijk rekening gehouden met het belang van fietsers. “Echter, om reden van verkeersveiligheid moeten fietsers soms toch wat meer omrijden dan we eigenlijk willen. Uw gevoel over de afgelopen weken kan ik mij overigens wel goed voorstellen, omdat een aantal zaken is tegen gelopen vergeleken met wat was gepland. Dat is onder andere het gevolg van vertragingen bij het werk aan de A9. Zo hebben aanpassingen aan de Amsterdamseweg meer tijd gevraagd en bij de Keizer Karelweg moest al in augustus een fietsbrug komen, maar die komt waarschijnlijk pas in oktober. We zien dit ook bij de Beneluxbaan bij werkzaamheden die nog voortkomen uit de vernieuwing van de tramlijn. Het is allemaal een ongelukkige samenloop van omstandigheden.” 

Ellermeijer zei dat voor omleidingen een maximale omrijdtijd geldt van vijf tot tien minuten, voor fietsen en auto’s. Dat de gemeente de fietser ondanks al het omleidingenleed goed gezind is, blijkt volgens de wethouder uit het feit dat de gemeente komend jaar 500.000 euro uitgeeft aan verbetering en onderhoud van fietspaden en dat op sommige rotondes de fietsers voorrang krijgen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie