Een schematische weergave van de inrichting van het DDI-kruispunt
Een schematische weergave van de inrichting van het DDI-kruispunt Rijkswaterstaat

Verkeer moet nog wennen aan nieuwe weginrichting Keizer Karelweg bij A9

Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Het verkeer moet in het centrum van Amstelveen nog wennen aan de Diverging Diamond Interchange (DDI) die een week geleden in gebruik is genomen op de Keizer Karelweg ter hoogte van de A9. Fedde Kuperus, verkeersmanager bij aannemer VeenIX, werkte mee aan het ontwerp van de DDI en houdt de nieuwe situatie nauwlettend in de gaten. ‘Wat opvalt is dat mensen de zuidzijde soms lastig vinden. Voorheen reed het verkeer namelijk vanaf het zuiden rechtdoor richting de A9 of het Stadshart. Nu zijn er twee rijstroken met daarop pijlen die linksaf aangeven, omdat het verkeer aan de linkerkant over het kruispunt rijdt. Het blijkt dat mensen dat verwarrend vinden,’ meldt hij op de website van Rijkswaterstaat.

Uit ervaring met een eerdere DDI, verwacht Kuperus dat de nieuwe situatie een kwestie van wennen is. ‘We gaan ervan uit deze wenperiode ongeveer twee weken duurt. Maar mocht het langer duren, dan moeten we natuurlijk aanpassingen doorvoeren.’

TEGENGESTELDE RICHTING De Diverging Diamond Interchange is een ander kruispunt dan dat het verkeer gewend is. Op een DDI rijden automobilisten een stukje in tegengestelde richting waardoor minder verkeerslichten nodig zijn om het verkeer te laten doorstromen. Het voordeel van deze inrichting is dat het kruispunt op minder ruimte, evenveel verkeer als op het oude verkeersplein op de Keizer Karelweg kan verwerken. Hierdoor heeft VeenIX ruimte gekRegen om de verdiepte ligging van de A9 te bouwen en kan het verkeer blijven doorstromen.

CAMERA´S Om de verkeersafwikkeling in de gaten te houden, zijn er op verschillende locaties ter hoogte van de DDI camera’s geplaatst. ‘Zo kunnen we live meekijken en dus de actuele situatie monitoren. ‘Wij zullen gedurende de hele projectduur de verkeerssituatie in de gaten houden en bijsturen indien nodig. Aan de noordzijde van het kruispunt gaat het goed. Het verkeer kruist elkaar een keer en rijdt daarna een stuk tegengesteld, waarbij je de tegenliggers aan je rechterkant ziet.’

SPOOKRIJDEN Op locaties waarvan verwacht werd dat de situatie wellicht verwarrend zou kunnen zijn, zijn in het ontwerp al maatregelen genomen.  Aan de zuidkant van de A9 is op het kruispunt bijvoorbeeld een extra betonnen blok (barrier) geplaatst om spookrijden te voorkomen. “Maar het bleek dat er toch mensen waren die de verkeerde route reden,’ meldt Kuperus. “Om dat zoveel als mogelijk te voorkomen, zijn er borden bijgeplaatst om mensen te informeren dat ze daar niet in kunnen. Ook hebben we op de eerste dag de instellingen van de verkeerslichten aangepast, om zo zoekende automobilisten meer tijd te geven om veilig het kruispunt over te steken. Maatregelen die mogelijk later weer worden afgeschaald.’

ANTI-ZICHTSCHERMEN Juist omdat een DDI in Nederland nog vrij nieuw is, zijn vooraf al veel veiligheidsmaatregelen genomen. Zo zijn er anti-zichtschermen geplaatst, die voorkomen dat mensen afgeleid raken doordat ze ineens tegemoetkomende auto’s aan hun rechterkant zien rijden. ‘Maar we hebben ook camera’s die zo zijn ingesteld, dat ze automatisch spookrijders detecteren. Als een voertuig op de verkeerde weghelft in de verkeerde richting rijdt, krijgen we daarvan meteen een melding.’

Ter plaatste van de DDI zijn ook nog werkzaamheden gaande. ‘Op dit moment zijn we bezig met het optimaliseren van alle voetpaden en het opruimen van de bermen. Daarnaast wordt er gewerkt aan de aansluiting van de nieuwe tijdelijke op- en afrit 5, aan de zuidkant van de A9, zodat deze eind augustus in gebruik genomen kan worden,’ aldus de verkeersmanager van aannemer VeenIX

advertentie
advertentie