Afbeelding
Gemeente Amstelveen

Gemeente om tafel met aanbieders deelscooters: circa 2.900 gebruikers in Amstelveen

9 juli 2021 om 18:00 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN De gemeente Amstelveen heeft evaluatiegesprekken gevoerd met de aanbieders van elektrische deelscooters. “Steeds meer Amstelveners maken gebruik van de scooters”, zegt wethouder Rob Ellermeijer. “Het is daarom goed om periodiek met elkaar om tafel te gaan, om te kijken hoe het gaat.”

DEELSCOOTER Steden, ook Amstelveen, worden steeds drukker en voller. “Om onze stad leefbaar en bereikbaar te houden stimuleert de gemeente nieuwe, duurzame vormen van mobiliteit. De elektrische deelscooter is een eigentijds, compact en duurzaam vervoersmiddel. Het is een ideaal alternatief voor de auto en een goede aanvulling op het openbaar vervoer. Behalve minder vervuilend kan de elektrische deelscooter ook bijdragen aan het verlagen van de parkeerdruk in Amstelveen”, zegt Ellermeijer.

AMSTELVEEN Amstelveners kunnen sinds december 2019 gebruikmaken van de groene scooters van aanbieder Felyx. Sinds maart 2021 is er een tweede aanbieder; Check. Gebruikers kunnen de scooters met apps van de aanbieders vinden en na gebruik achterlaten in zogenoemde servicegebieden in Amstelveen. “Met beide partijen zijn goede afspraken gemaakt, bijvoorbeeld over hoe om te gaan met verkeerd geparkeerde scooters”, zegt Ellermeijer. Bij de gemeente zijn weinig tot geen klachten binnengekomen.

CHECK Aanbieder Check heeft inmiddels meer dan 1.300 Amstelveense gebruikers van de wit met paarse scooter. Het bedrijf hanteert innovatieve methoden tegen te lang of verkeerd geparkeerde scooters en zet hierbij vooral in op gedragsverandering. Gebruikers zien bijvoorbeeld in de app of een scooter lang of verkeerd geparkeerd staat en ze krijgen een tegoed als ze die scooter pakken. Verkeerd parkeerders krijgen een waarschuwing en bij meerdere overtredingen een block.

Check werkt ook aan een andere methode om positief parkeergedrag te stimuleren, zogenoemde drop-off plekken. Gebruikers ontvangen extra tegoed als ze een scooter daar parkeren. Op die manier wordt het aantrekkelijk om het voertuig bijvoorbeeld net buiten een druk stadscentrum te parkeren.

MELDEN VERKEERD PARKEREN Melders kunnen Check benaderen via de app, social media, e-mail of een formulier op de website. Binnenkort komt er een QR-code op de scooters om het nog makkelijker te maken. Als er contact is wordt de scooter op afstand van het slot gehaald en kan deze door de melder zelf worden verplaatst. Lukt dat niet dan haalt Check de scooter binnen maximaal vier uur weg.

FELYX Aanbieder Felyx heeft zo’n 1.600 unieke Amstelveense gebruikers per maand. Het bedrijf zet ook in op gedragsverandering tegen verkeerd geparkeerde of te lang stilstaande voertuigen. Deze worden goedkoper zodat gebruikers worden gestimuleerd om juist deze voertuigen te pakken. Daarnaast is er een boetesysteem voor verkeerdparkeerders.

BUITENDIENST Ook heeft Felyx busjes rondrijden die verkeerd geparkeerde scooters weer goed zet, of ophaalt als nodig. Meldingen van verkeerd geparkeerde scooters kunnen bij Felyx online worden gedaan, maar ook telefonisch. Het telefoonnummer, 085-2080470, staat op de scooters. Na een melding is Felyx binnen maximaal vier uur ter plaatse om de situatie op te lossen.

INFORMATIE Meer informatie over de deelscooters is te vinden op https://felyx.com en https://ridecheck.app/

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie