Een testrijder probeert in de simulator uit hoe het is om over een DDI te rijden.
Een testrijder probeert in de simulator uit hoe het is om over een DDI te rijden. Gerrit Serne

Amstelveners testen toekomstig verkeersplein Keizer Karelweg in simulator

21 mei 2021 om 14:15 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Dertig personen konden woensdag 19 mei het toekomstige, tijdelijke, verkeersplein bij de Keizer Karelweg, ter hoogte van de A9, testen met een rijsimulator in het kantoor van aannemer VeenIX in Amsterdam. Naast bewoners van Amstelveen, waren ook medewerkers van de brandweer aanwezig om proef te rijden.

“Het toekomstige verkeersplein, ook wel DDI genoemd, is echt maatwerk. Daarom is het van belang dat juist de gebruikers vooraf kunnen testrijden zodat wij hun rijgedrag kunnen observeren. Hieruit kunnen we informatie halen om de DDI indien nodig verder te optimaliseren”, aldus Bert Jan Zandhuis, verkeersmanager bij Rijkswaterstaat.
Om ruimte te maken voor de bouw van de verdiepte ligging, legt VeenIX komende zomer een Divergent Diamond Interchange (DDI) aan op de Keizer Karelweg ter hoogte van de A9. Een DDI is een verkeersplein met dezelfde doorstroming als de huidige inrichting van de Keizer Karelweg onder de A9, maar neemt minder ruimte in beslag. Hierdoor heeft VeenIX de ruimte om te bouwen, maar kan het verkeer blijven rijden. De DDI in Amstelveen is de tweede van Nederland. In 2019 is de eerste aangelegd bij de A44 bij Leiden.
TEGENGESTELDE RICHTING Fedde Kuperus, verkeersmanager bij VeenIX, houdt zich bezig met het ontwerp van de DDI: “Het bijzondere aan een DDI is dat gebruikers korte tijd in tegengestelde richting rijden. Vlak voordat de rijbanen elkaar kruisen, kan verkeer rechtsaf de snelweg op en andersom. Hierdoor zijn minder verkeerslichten nodig en dát bevordert de doorstroming van het verkeer weer, op een veilige manier.”

EVEN WENNEN “Een DDI is anders dan de gebruikelijke verkeerspleinen en daardoor even wennen voor weggebruikers. We testen de DDI met een rijsimulator omdat we willen weten of het ontwerp ervan logisch voelt en automobilisten ‘automatisch’ de juiste route volgen of dat er aanpassingen nodig zijn zoals extra markering op de weg of bebording. We hebben de deelnemers ook laten rijden tijdens flinke regenbuien, fel zonlicht en veel verkeer. Met de resultaten van de testritten zetten we uiteindelijk de laatste puntjes op de i voordat we de DDI in de zomer aan gaan leggen”, aldus Fedde. De testrijders gaven aan het erg leuk te vinden om mee te doen en hadden goede feedback. “Een aantal mensen vond bijvoorbeeld een bocht nogal scherp. Zij stelden voor weggebruikers hierop goed te attenderen, dat is waardevolle informatie.”


PLANNING Eind juli worden de bestaande kruispunten van de Keizer Karelweg met de Burgemeester Rijnderslaan en de op- en afritten van aansluiting 5 Amstelveen-Stadshart in één weekend omgebouwd tot de DDI. De DDI blijft in gebruik tot de verdiepte ligging in 2026 klaar is.


Voorbeeld van een DDI: de A44 bij Leiden. (Foto: Rijkswaterstaat)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie