Amstelveen had voor een aftakking van de Amstelveenlijn naar Schiphol gepleit als alternatief voor doortrekking van de NZ-lijn.
Amstelveen had voor een aftakking van de Amstelveenlijn naar Schiphol gepleit als alternatief voor doortrekking van de NZ-lijn. René de Leeuw

Kans op bijdrage uit Nationaal Groeifonds voor doortrekken Noord-Zuidlijn naar Schiphol

16 januari 2021 om 11:00 Verkeer en vervoer

SCHIPHOL De plannen om de Noord-Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp en om metroverbinding te realiseren tussen de Isolatorweg en Amsterdam Centraal Station zijn serieus in beeld voor financiering uit het Nationaal Groeifonds van het kabinet. Het voorstel is door de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Financiën getoetst aan de criteria en doorgeleid naar de adviescommissie van het groeifonds. Dat hebben de betrokken ministers laten weten in een brief aan de Tweede Kamer.

Met het Nationaal Groeifonds trekt het kabinet de komende vijf jaar in totaal 20 miljard euro uit voor investeringen in kennisontwikkeling, infrastructuur en onderzoek en ontwikkeling en innovatie. In de eerste ronde zijn nu projecten verzameld die in aanmerking willen komen voor financiering uit het groeifonds. Alle voorstellen zijn getoetst aan de zogenoemde ‘toegangspoortcriteria’, zoals een minimale omvang van 30 miljoen euro, het eenmalige karakter van de investeringen en de inhoudelijke focus van de projecten.

VERBETEREN BEREIKBAARHEID Met het doortrekken van de Noord-Zuidlijn en het completeren van de metroring rond Amsterdam wordt de bereikbaarheid van en binnen de Metropoolregio Amsterdam (MRA) verbeterd. Ook wordt de groei van de reizigersstromen zo opgevangen. Dat is onder meer van belang vanwege de opgaven rond de grootschalige woningbouw, van in totaal 250.000 woningen in de stadsregio tot 2040. Ook draagt het bij aan duurzame bereikbaarheid binnen de MRA, versterking van de nationale en internationale bereikbaarheid en leefbaarheid.

Niet alle voorstellen die doorgeleid zijn naar de adviescommissie kunnen worden gehonoreerd. De gevraagde bijdragen voor deze voorstellen tellen samen op tot 25,5 miljard en overstijgen daarmee ruimschoots het gereserveerde bedrag van 20 miljard. Voor de projecten wordt geld beschikbaar gesteld na een positief advies van de commissie en een besluit daarover van het kabinet. Dit besluit verwacht het kabinet in het tweede kwartaal van 2021 te nemen.

BIJDRAGE BREDE ALLIANTIE In november maakte een brede alliantie van zeven partijen bekend een substantiële bijdrage van ruim 1 miljard beschikbaar te stellen voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de metroringlijn in Amsterdam. De bijdrage van de zeven is een handreiking naar het Rijk om de kans op honorering van het metropakket via het Nationaal Groeifonds te vergroten.

TEGENVALLER De alliantie bestaat uit Vervoerregio Amsterdam, de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol. Hun steun voor doortrekking van NZ-lijn naar Schiphol was een tegenvaller voor Amstelveen dat juist voor een aftakking van de Amstelveenlijn naar Schiphol had gepleit als alternatief voor doortrekking van de NZ-lijn. De gemeente Amstelveen liet in een reactie op deze ontwikkeling weten door te gaan met de lobby om de Amsteltram op termijn ook door te trekken naar Schiphol.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie