De rotonde op het kruispunt bij halte Zonnestein.
De rotonde op het kruispunt bij halte Zonnestein. Eddie de Blieck

Onveilige situaties voor fietsers op Beneluxbaan

14 september 2020 om 14:00 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN De nieuwe rotondes boven de vernieuwde tramhaltes op de Beneluxbaan blijken vooral voor fietsers onoverzichtelijk en gevaarlijk. Dat constateerde CDA-burgerraadslid Dick Aanen donderdag in een commissievergadering van de gemeenteraad: “Naast verwarring over een wirwar van strepen zijn er de weinig doorzichtige grijs-donkere schermen die halverwege de rotonde zijn aangebracht. Die schermen hebben tot gevolg dat fietsers weinig zicht hebben op auto’s van rechts en autobestuurders weinig zicht hebben op fietsers van links.” 

Aanen vroeg zich af waarom er voor dergelijke schermen gekozen was en of die niet beter vervangen kunnen worden door doorzichtige schermen. Verkeerswethouder Rob Ellermeijer reageerde ook niet blij te zijn met de schermen. “Er zijn inmiddels wat aanpassingen gedaan, onder meer aan de belijning,” zei hij. “Een idee is verder om de rotondes voor fietsers éénrichtingverkeer te maken in plaats van het huidige tweerichtingverkeer. Daardoor wordt het een stuk overzichtelijker. Ongelukken zijn er nog niet gebeurd.” De problemen spelen vooral bij Zonnestein en Kronenburg. De rotonde bij de Sportlaan is breder en daardoor overzichtelijker. De gemeente heeft het probleem aangekaart bij de projectorganisatie van de Amstelveenlijn.
Raadslid Michel Becker (BBA) zag weinig in vervanging door glazen platen. “Als die beslagen zijn, dan zie je er ook niets doorheen,” zei hij. “Misschien is gaas een beter idee.” Lennart de Looze (GroenLinks) zou het jammer vinden als er voor fietsers eenrichtingverkeer van kracht wordt: “De fietser wordt dan de dupe van zo’n probleem. Als ze nu de rotonde één kwart hoeven te nemen, wordt dat straks driekwart. Ik vrees dat het daardoor alleen maar onveiliger wordt.” Ellermeijer zei al samen met de Fietsersbond naar het probleem te hebben gekeken: “De conclusie was dat eenrichtingsverkeer de veiligheid wel aanzienlijk verbetert, zeker gezien de vele verschillende snelheden van fietsen, snelfietsen en elektrische fietsen tegenwoordig. Er wordt nog nader naar gekeken.”

René de Leeuw

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie