Elektrische bussen van Connexxion bij het oplaadstation in Amstelveen.
Elektrische bussen van Connexxion bij het oplaadstation in Amstelveen. René de Leeuw

Regio dringt bij Amsterdam aan op aanpak nadelen voor busvervoer door invoering 30 km/uur in stad

26 februari 2024 om 12:38 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Wethouder Herbert Raat (Verkeer en Vervoer) dringt er bij het stadsbestuur van Amsterdam op aan om snel maatregelen te nemen om de nadelen aan te pakken die het busvervoer ondervindt van de invoering van 30 km/uur op vrijwel alle wegen in de hoofdstad. Hij uit zijn zorgen over de gevolgen voor de exploitatie van de buslijnen van en naar Amsterdam in een brief die hij namens zijn collega’s uit Haarlemmermeer, Aalsmeer, Uithoorn, en Ouder-Amstel aan het hoofdstedelijke college heeft gestuurd. Door de invoering van 30 km/uur als maximum snelheid zijn de reistijden op belangrijke busverbindingen van en naar Amsterdam langer geworden. 

Op veel wegen in Amsterdam is de maximumsnelheid met ingang van 8 december verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. Samen met de andere gemeenten had Amstelveen in juli al een brief naar het Amsterdamse college gestuurd waarin zij hun zorgen kenbaar maakten over de gevolgen voor de buslijnen. Daar kwam pas op 13 november antwoord op. Daarin ging  het stadsbestuur niet in op de door de regio gevraagde versnelling van invoering van maatregelen om de negatieve effecten voor het busvervoer te verminderen.

VOLDONGEN FEITEN

De late reactie heeft voor irritatie gezorgd bij de regiogemeenten. ‘Door de lange reactietermijn worden we voor een deel voor voldongen feiten geplaatst. Wij hadden graag eerder een reactie ontvangen of in overleg getreden,’ schrijft Raat in zijn brief aan het Amsterdamse college van B en W. Hij wijst erop dat de impact van de invoering van 30 km/uur als maximumsnelheid groot is voor vervoermaatschappij Connexxion. Dat brengt onder meer hogere exploitatiekosten met zich mee, omdat er meer voertuigen nodig voor zelfde dienstverlening. Ook is daarvoor meer personeel nodig.

SPOED

“We onderschrijven het belang voor de verkeersveiligheid, maar we zijn niet blij met de gevolgen die het heeft voor het busvervoer. Door de langere reistijden dreigt het reizen per bus ook minder aantrekkelijk te worden. Dat geldt niet alleen voor onze inwoners, maar ook voor Amsterdammers die naar onze regio reizen. Dat terwijl we het openbaar vervoer juist nodig hebben om de regio bereikbaar te houden. We vragen Amsterdam dan nu ook nogmaals om daar met spoed wat aan te doen.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie