Clubleden gingen de afgelopen maanden op pad om loten te verkopen.
Clubleden gingen de afgelopen maanden op pad om loten te verkopen. Grote Club Actie

Verenigingen uit Amstelveen halen 86.052 euro op met Grote Clubactie

3 december 2021 om 10:55 Verenigingen

AMSTELVEENDeelnemende verenigingen uit Amstelveen hebben gezamenlijk 86.052 euro opgehaald tijdens de Grote Clubactie 2021. Van de opbrengst gaat 80 procent naar de clubs. De hoogste opbrengst was voor turnvereniging United Amstelveen die 10.125 euro verzamelde. Daarna volgden nog acht verenigingen met een relatief hoge opbrengst: hockeyvereniging met 9.327, Hockeyclub AMVJ met 7.734 euro, Atletiekvereniging Startbaan met 7.389, AMVJ Voetbal met 7.215, turnclub i-Turn met 5.664, hockeyvereniging HIC Amstelveen met 5.430 euro, RODA’23 met 5.256, enn Judoschool Van Dulken met 3.528. 

Landelijk gingen 350.000 clubleden de afgelopen maanden op pad om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In totaal deden 5.267 verenigingen mee. Samen haalden zij ruim 10,7 miljoen euro - 1,2 miljoen meer dan vorig jaar - op door bijna 3,6 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records. De online verkoop steeg spectaculair.  Vorig jaar werden 1 miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen maar liefst 1,6 miljoen loten digitaal over de toonbank.

QR-CODE Volgens Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie is de online verkoop veel leuker en slimmer geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”

Veel leden gaan echter nog gewoon langs de deur, en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op social media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen.”

EXTRA IMPULS Met de opbrengsten van de Grote Clubactie krijgen verenigingen een extra impuls. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo zijn eigen doel.

De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Met een uitkeringspercentage van maar liefst 80 procent keert deze loterij het meeste uit aan het goede doel, de deelnemende clubs.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie