De aanwezigen tijdens het Kersenbloesemontbijt met op de voorgrond enkel posters van de campagne Amstelveen Originals.
De aanwezigen tijdens het Kersenbloesemontbijt met op de voorgrond enkel posters van de campagne Amstelveen Originals. Gemeente Amstelveen

Amstelveen zet extra in op promotie toerisme en recreatie

6 april 2022 om 14:45 Recreatie

AMSTELVEEN Amstelveen gaat nu de coronamaatregelen zijn opgeheven weer extra inzetten op de promotie van toerisme en recreatie. De gemeente wil daarmee zoveel mogelijk samenwerken met andere lokale instellingen en bedrijven. Woensdagmorgen kwamen alle betrokkenen bijeen tijdens een netwerkbijeenkomst in een tent in het Kersenbloesempark in het Amsterdamse Bos waar de plannen voor stadspromotie en Visit Amstelveen werden gepresenteerd.

De gemeente is twee jaar geleden in samenwerking met andere lokale instellingen en bedrijven de promotiecampagne Visit Amstelveen gestart. Daarvoor werd er ook een speciale website gelanceerd. Doel is onder meer om Amstelveen onder de aandacht te brengen van de vele tienduizenden bezoekers die de hotels in de gemeente jaarlijks trekken.

(Tekst gaat door onder de foto)


Wethouder Floor Gordon tijdens haar openingsspeech. - Foto: Eddie de Blieck

ACHTSTE HOTELSTAD Wethouder Floor Gordon (Economische Zaken) gaf in haar speech aan dat de hotels in Amstelveen voor aanvang van de coronacrisis een half miljoen overnachtingen per jaar boekten. “Dat is best een hoop en Amstelveen is daarmee de achtste hotelstad van Nederland. Er bestond geen initiatief om de lokale economie daarvan mee te laten profiteren. We zijn met alle partijen in Amstelveen om de tafel gaan zitten en dat heeft geresulteerd in het platform Visit Amstelveen en de bijbehorende website met een uitagenda.”

De coronacrisis gooide echter roet in het eten en zorgde voor terugloop van het aantal bezoekers. Het aantal hotelovernachtingen liep in 2020 terug naar 183.000. In 2021 ging dat weer iets omhoog naar 214.000. Amstelveen deed het daarbij in de coronatijd wel relatief beter dan omgeving omdat de zakelijke bezetting (shortstay/long stay) niet helemaal wegviel. Het aantal overnachtingen trok in de eerste weken van 2022 weer aan, maar de toename gaat nog heel langzaam. Uit analyse van de bezoekcijfers is gebleken dat een kwart van de hotelgasten uit Nederland komt. Daarna komen achtereenvolgens Duitsers en Engelsen.

STERKE PUNTEN Met Visit Amstelveen wordt ingezet op de promotie van vijf sterke punten van Amstelveen: het winkelaanbod, groen, hedendaagse kunst en cultuur, culinair genieten en het brede sportaanbod. “Daarnaast hebben we de vergaderlocaties in Amstelveen ook aan de website toegevoegd. In totaal zijn er 26 vergaderlocaties, groot en klein,” vertelde Tom van Djjk, manager stadspromotie van de gemeente.

De website Visit Amstelveen trekt naast inwoners van Amstelveen ook veel regionale bezoekers,” Circa 30 procent komt uit Amstelveen en circa 30 procent uit Amsterdam. Circa 60 procent van de bezoekers van de website Visit Amstelveen is vrouw. Blijkbaar bepalen zij waar uitstapjes heengaan,” aldus Van Dijk. De site trekt ook veel internationale bezoekers. Voor deze doelgroep bevat de website Engelstalige informatie.

AMSTELVEEN ORIGINALS De komende tijd wordt de in het najaar gelanceerde campagne ‘Amstelveen Originals’ voortgezet. Daarmee wordt het brede lokale aanbod op gebied van cultuur, horeca, winkelen, sport en recreatie onder de aandacht van het publiek gebracht. “We zijn nu bezig met het thema winkelen, en zijn de posters voor het thema horeca aan het maken,” vertelde Van Dijk. Deze maand wordt verder samen met Amsterdam Partners een bloggerstrip georganiseerd rond het thema bloemen, met naast een bezoek aan FloraHolland en Keukenhof een overnachting en activiteiten in Amstelveen.

“Daarnaast vinden de komende maanden weer diverse evenementen plaats in Amstelveen,” vertelde Van Dijk. Het gaat onder andere om: Tasty Trails Amstelveen (14/15 mei), Sam Drukker & Floris Horvers in Museum JAN, ‘Het andere verhaal van Marokko’ in het Cobra Museum, Japan Festival (19 juni); Ibiza Village (24 juni), Swim for Cancer (1 en 2 juli), Kunstroute Bovenkerk & Westwijk (zomer), Host-city Nationale Sportweek 16 tot 25 september, Restaurantweek (najaar), het Diwali Festival (november), Winter Village nieuwe stijl (december). Meer informatie is te vinden op: visitamstelveen.nl

COBRA MUSEUM De gemeente wil ook de samenwerking tussen partijen bevorderen. Louise de Koning van het Cobra Museum gaf in dat kader tijdens de netwerkbijeenkomst een presentatie over samenwerkingen die het museum recentelijk met andere Amstelveens instellingen heeft opgezet. Zij is aangetrokken als ‘bruggenbouwer’ om deze samenwerkingen vorm te geven. “Rond de expositie ‘Het andere verhaal’ met Marokkaanse moderne kunst werken we bijvoorbeeld samen met P60 en boekhandel Venstra. Ook bij de viering van Internationale Vrouwendag op 8 maart werkten we samen met de lokale organisatie van de viering en met AmstelveenSport. Er was onder meer een yoga-les tussen de kunst. Bij de expositie ‘Het einde van de mensheid als nieuw begin’ werken we samen met de Amstelveense uitgeverij Leporello en de SAKB waar een workshop werd gehouden die aansloot bij de expositie en waarvan de resultaten in het museum werden getoond.” Louise de Koning gaf tijdens de netwerkbijeenkomst aan open te staan voor andere samenwerkingen.


De netwerkbijeenkomst vond plaats in een tent in het Kersenbloesempark. 


De muziek werd verzorgd door The Flageolettes. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie