
‘Opladen bedrijfsbusjes op laadplekken voor particuliere auto’s tegengaan’
1 mei 2023 om 10:30 PolitiekAMSTELVEEN Actief voor Amstelveen wil het bezetten van reguliere laadplekken voor elektrische personenauto’s door elektrische bedrijfsbusjes tegengaan. De busjes blijven daar volgens de partij namelijk vaak te lang staan en bovendien zijn de laadplekken vaak te klein voor de busjes. De lokale partij heeft het college van B en W gevraagd of er juridische mogelijkheden zijn om het opladen van bedrijfsbusjes op ongeschikte laadplekken te verbieden.
Regulering is volgens de partij nodig nu het gebruik van elektrische of hybride voertuigen steeds meer toeneemt. De gemeente wil dit ook stimuleren. In Amstelveen zijn hiervoor zo’n 200 laadpunten beschikbaar. Maar niet alleen particulieren schaffen elektrische vervoermiddelen aan, ook zakelijk wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Door bedrijven worden meer en meer elektrische busjes en vrachtwagens aangeschaft om zo bij te dragen aan groener vervoer.
HELE NACHTEN
‘In de praktijk blijkt dat deze voertuigen veelvuldig gebruikmaken van de laadplekken die in eerste instantie door particulieren zijn aangevraagd,’ stelt Actief voor Amstelveen. ‘Het is bekend dat dit particulieren geen alleenrecht geeft, maar de busjes staan vaak hele nachten op de laadplekken en kunnen dan niet gebruikt worden door particulieren. Hierdoor kan een tekort aan ruimte voor particuliere elektrische auto’s ontstaan.’
ONVEILIGE VERKEERSSITUATIES
Raadslid Gonnie van Rietschoten wijst er ook op dat de reguliere laadplekken in grootte vaak ook niet geschikt zijn voor bedrijfsbusjes waardoor op de stoep of deels op de weg wordt geparkeerd. “Hierdoor kunnen onveilige verkeerssituaties ontstaan. Daarom heeft Actief voor Amstelveen daarover schriftelijke vragen aan B en W gesteld.”
HANDHAVING
Actief voor Amstelveen wil onder meer weten of het college met haar eens is dat particuliere laadplekken niet meer door bedrijfsbusjes gebruikt moeten worden. Ook wil de partij weten of de gemeente in dat verband juridische mogelijkheden heeft om het opladen van bedrijfsbusjes op ongeschikte laadplekken te verbieden. Als dat zo is wil Actief voor Amstelveen ook weten of het college bereid is daarop gerichte handhaving in te zetten. Als dat niet zo is, dan zou de gemeenteraad volgens Actief voor Amstelveen een voorstel tot vaststelling van een dergelijke regeling moeten worden voorgelegd.
Daarnaast vraagt Van Rietschoten hoeveel en welke laadplekken in Amstelveen qua grootte wel geschikt zijn voor zakelijke elektrische bussen en busjes en of het op basis van deze gegevens noodzakelijk is om tot uitbreiding van voor bedrijfsbusjes geschikte laadplekken te komen. Als dat zo is wil Actief voor Amstelveen weten binnen welke termijn hiervoor een oplossing gevonden kan worden.