Een woongebouw nabij het oude KPMG-kantoor wordt géén hoogbouw.
Een woongebouw nabij het oude KPMG-kantoor wordt géén hoogbouw. Gebiedsvisie Traverse A9

Wethouder stelt bewoners gerust: Geen hoogbouw bij Ouderkerkerlaan

Politiek

AMSTELVEEN Er komt aan de zuidkant van de toekomstige Traverse over de A9 geen hoogbouw. Die toezegging deed wethouder Herbert Raat donderdagavond in een commissievergadering van de gemeenteraad.

Bij bewoners van de Ouderkerkerlaan was ongerustheid ontstaan naar aanleiding van circulerende plannen voor wat inspreker en bewoner Gert Jan Leusink een ‘megagebouw’ noemde, dat zou moeten verrijzen aan de zuidkant van de A9, ten westen van het lege KPMG-gebouw. Zo’n 30 meter hoog. In de Gebiedsvisie van het college voor dit gebied staat duidelijk dat de bebouwing aan de noordkant van de A9-overkapping ter hoogte van het Stadshart een ‘stedelijk profiel’ moet krijgen en aan de zuidkant een ‘tuinstedelijk profiel’, passend bij de schaal van de woningen aan de Ouderkerkerlaan. Leusink vond een ‘megagebouw’ daar niet passen.

TRAGIEK Wethouder Raat maakte korte metten met ideeën voor grootschalige bebouwing aan de zuidkant. “Dit is de tragiek voor overheden,” zei hij. “De ideeën voor zo’n groot gebouw zijn afkomstig van een projectontwikkelaar. Met een mooi plaatje ervan lijkt het alsof de gemeente dat ook wil. Maar dat is absoluut niet het geval. Er komt in het gebied bij de Ouderkerkerlaan géén hoogbouw.”

Aan de noordkant, in het gebied tussen Schouwburg/bioscoop en A9, moet wel een groter bouwwerk komen. Het ‘Baken’ heet het al. Het moet een iconische uitstraling krijgen. Wie hier vanaf de A9 de stad binnenrijdt, moet het gevoel krijgen: Wauw, dit is Amstelveen! “Maar het is niet de bedoeling dat hier een New Yorkse torenflat komt,” aldus Raat. “Het moet passen bij de Amstelveense maat en ook bij Meander.” Het bouwwerk gaat wel een nog onbekend stuk de hoogte in, maar wat er in komt is nog de vraag. De gemeente heeft tot 2027 de tijd om erover na te denken; eerder bouwen is door het werk aan de A9 niet mogelijk.

Omdat nog veel niet in detail is ingevuld, leven er in de raad veel vragen waar Herbert Raat nog geen antwoord op kon geven. Kan er niet wat minder asfalt komen en meer groen? Stromen de bussen straks nog wel goed door? Waar stoppen straks de taxi’s die ouderen en mensen met een beperking naar de schouwburg brengen? Kan er een bewaakte fietsenstalling komen? Wordt er wel genoeg met omwonenden gesproken? Wat vinden bijvoorbeeld bewoners van Meander er eigenlijk van dat hun garages achter de schouwburg verdwijnen?

AUTO GroenLinks-raadslid Cheimaa Aouni vond de plannen teveel gericht op de auto. “De hele routing is uitermate geschikt voor de auto. Dat gaat ten koste van de fietsroute, de looproute en de busroute. De fietsroute eindigt precies voor de ingang van de parkeergarage en het busstation. Veiligheid is kennelijk geen issue.” Verder vond zij de plannen een gemiste kans om het busstation en de busroutes richting Amsterdam te koppelen met de tramlijn.

Menig raadslid toonde zich bezorgd over de te verwachten bouwoverlast. Pieter Monkelbaan (BBA) zei: “Aan die overlast is niet te ontkomen. Daarom zouden er bijvoorbeeld genereus tijdelijke slaapkamers elders moeten worden aangeboden.”

René de Leeuw

advertentie
advertentie